Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: tramwaj na Ruczaj pojedzie nową trasą

Małgorzata Stuch
Adam Wojnar
Wreszcie są konkrety dotyczące linii tramwajowej z ul. Kapelanka i Brożka na Ruczaj. Po protestach mieszkańców i konsultacjach społecznych został zmieniony przebieg trasy tramwaju.

Zadbano także o staranne wyciszenie torowiska. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ma już gotowy projekt budowlany. Przetarg na wykonawcę budowy ma być ogłoszony w czerwcu. Jest szansa, że pierwsze prace rozpoczną się pod koniec wakacji.

Budowa będzie kosztowała ok. 160 mln zł. Pieniądze na inwestycję zostały zabezpieczone. 53 mln zapewnią fundusze unijne. - Reszta pieniędzy będzie pochodzić z budżetu miasta. Finansowanie zostało wpisane do budżetu na trzy lata. Zakończenie budowy planujemy w 2012 roku - podkreśla Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

Linia tramwajowa na Ruczaj od początku budzi wiele kontrowersji. Mieszkańcy od dawna domagali się jej budowy i wskazywali, że jest potrzebna bardziej niż linia tramwajowa z ronda Grzegórzeckiego do Golikówki.

Tymczasem przygotowania do budowy linii na Golikówkę już ruszyły, a tramwaj na Ruczaj dojedzie dopiero w 2012 r. Dlaczego tak późno? Przeszkodą w rozpoczęciu inwestycji okazało się skompletowanie potrzebnej dokumentacji, był również problem z wykupem części działek pod torowisko. Gdy powstał plan przebiegu trasy, oprotestowali go mieszkańcy Ruczaju. - Ludzie nie chcieli się zgodzić na proponowany przebieg linii w rejonie skrzyżowań ul. Grota-Roweckiego z ul. Kobierzyńską i Rostworowskiego - mówi Mirosław Gilarski, radny miasta z Dębnik. - Twierdzili, że to za blisko ich mieszkań i obawiali się hałasu.

Po spotkaniach ZIKiT z mieszkańcami przebieg trasy został zmodyfikowany. - Wybraliśmy wariant z torowiskiem za jezdnią ul. Grota-Roweckiego, po przeciwnej stronie blokowisk, a od strony kampusu UJ. Wcześniej torowisko planowano od strony osiedli - tłumaczy Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT.
Nowy przebieg nie różni się zbytnio od poprzedniego, ale dla mieszkańców różnica jest ogromna.

Dodatkowo ZIKiT zadbał o wyciszenie hałasu. Na nowym torowisku zostaną zamontowane maty antywibracyjne. Drogi wzdłuż torów będą przebudowane, a na nich będą położone tzw. ciche nawierzchnie. Przy ulicach staną ekrany akustyczne.

Linia tramwajowa o długości ok. 3,8 km będzie prowadzić wzdłuż ul. Grota-Roweckiego i ul. Bobrzyńskiego. Jej początek zaplanowano przy skrzyżowaniu ul. Kapelanka z ul. Brożka, a koniec przy ul. Czerwone Maki, gdzie powstanie pętla. Inwestycja obejmuje również budowę terminala autobusowego z parkingiem typu Park&Ride przy pętli tramwajowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto