Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: strefa płatnego parkowania powiększona

Piotr Rąpalski
Andrzej Banas / Polskapresse
Rada miasta uchwaliła poszerzenie strefy płatnego parkowania. Powiększy się o Stare Podgórze, część Zwierzyńca, Krowodrzy i Grzegórzek. Radni zrezygnowali ponadto z niższych o połowę opłat w tzw. strefach buforowych leżących dalej od centrum. Zapłacimy w nich tyle samo co w "zwykłej" strefie, czyli 3 zł za pierwszą godzinę postoju, 3,5 zł za drugą, 4,1 zł za trzecią i po 3 zł za czwartą i każdą kolejną godzinę. Dzięki temu strefa ma przynosić zysk, a nie tylko zarabiać na swoje utrzymanie.

Podstref będzie sześć, a nie pięć jak wcześniej planowano. Do obecnych P1- Stare Miasto, P2-Kazimierz, P3-między ulicą Lubicz, a Dworcem Głównym dołączy P4 - między Lubicz, al. Powstania Warszawskiego i ul. Podgórską, P5 - Stare Podgórze oraz P6 podzielona na pięć sektorów buforowych.

Za poszerzeniem obszaru płatnego parkowania opowiedziało się 18 z 43 radnych. Przeciw - 15. Reszta się wstrzymała lub nie brała udziału w głosowaniu. To poprzedziła burzliwa debata. Spierali się między sobą nawet samorządowcy z rządzącej Platformy.

- Uważam, że poszerzona strefa zaszkodzi przedsiębiorcom, bo kilenci nie będą jechać do centrum - stwierdził Wojciech Wojtowicz, radny PO. - Jak to, skoro łatwiej znajdą miejsce do parkowania - zauważył Paweł Ścigalski, jego klubowy kolega.

Kłótnia dotyczyła też wpływu strefy na środowisko naturalne.

- Przy rotacji aut samochody ciągle parkują, a później zapalają silniki, aby odjechać. To szkodzi środowisku - stwierdził Stanisław Rachwał, radny PiS. - A czy lepiej jest gdy 30 samochodów ciągle jeździ w kółko i szuka miejsca? - odparł Bogusław Kośmider, radny PO.

Wygrała opcja poszerzenia strefy. Radni uwarunkowali jednak zgodę na to stworzeniem miejskiej spółki parkingowej, która w przyszłości zajmie się jej prowadzeniem oraz zbieraniem pieniędzy na budowę parkingów dzięki zyskowi z opłat.

Utrzymanie powiększonej strefy ma kosztować 12 mln zł. Wpływy z opłat (dzięki temu, że w strefach buforowych nie będzie taniej) mogą osiągnąć 15-16 mln zł. Nadwyżka ma zostać przeznaczona na tworzenie nowych miejsc postojowych. Pieniędzy będzie jeszcze więcej jeśli dzięki spółce miasto zrezygnuje z usług prywatnych operatorów.



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto