Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Strefa dla mieszkańców i eko aut powstanie na Kazimierzu?

Piotr Tymczak
Urzędnicy proponują wprowadzenie strefy ekologicznej na Kazimierzu
Urzędnicy proponują wprowadzenie strefy ekologicznej na Kazimierzu Andrzej Banaś
Urzędnicy proponują utworzenie na Kazimierzu strefy czystego transportu. Wszystko zależy od decyzji radnych, którzy uważają, że nie można tego robić w pośpiechu.

Wojewoda małopolski zakwestionował istniejącą strefę ograniczonego ruchu na Kazimierzu. Urzędnicy muszą ją zlikwidować, ale mają nowy pomysł, aby na placu Nowy i okoliczne ulice mogli wjeżdżać tylko nieliczni. Rozwiązaniem ma być strefa ekologiczna.

- Strefa ograniczonego ruchu dobrze się przyjęła, pokazała, że jest to efektywne i zostało dobrze ocenione przez mieszkańców Kazimierza - przekonuje Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Na czym będzie polegać różnica? Do strefy ograniczonego ruchu mogą wjeżdżać mieszkańcy tego obszaru oraz osoby mające tzw. wjazdówki wydane przez ZIKiT (w tym roku wydano ok. 900 takich zezwoleń).

Do strefy czystego transportu nadal będą mogli wjeżdżać jej mieszkańcy, a także pojazdy elektryczne, na wodór oraz napędzane gazem ziemnym. Takie wymogi spełniać więc będą m.in. auta elektryczne firmy Smart City Polska Krzysztofa Klimczaka, związanego z SLD dawnego współpracownika prezydenta Krakowa.

Mieszkańcy strefy czystego transportu będą mogli poruszać się po niej pojazdami bez względu na rodzaj napędu i stosowanego paliwa. W ZIKiT zaznaczają, że wyznaczenie strefy nie będzie zobowiązywało jej mieszkańców do wymiany pojazdów na ekologiczne.

Posiadacze samochodów ekologicznych będą mogli wjechać nimi na Kazimierz i zaparkować pod warunkiem wniesienia opłaty, jaka obowiązuje w strefie płatnego parkowania.

Przypomnijmy, że strefę ograniczonego ruchu na Kazimierzu wprowadzono w grudniu ubiegłego roku. Wtedy nie można było jeszcze tworzyć stref ekologicznych. Pozwala na to od lutego uchwalona przez Sejm ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Strefę ograniczonego ruchu zakwestionował wojewoda małopolski, uznając, że jest ona niezgodna z prawem. Do 18 lipca ZIKiT musi więc zlikwidować oznakowanie tej strefy. O tym czy alternatywne rozwiązanie zostanie wprowadzone mają zadecydować radni miejscy. Zwracają oni uwagę, że mieli za mało czasu, by wszystko przeanalizować i podjąć decyzję na dzisiejszej sesji.- Wszystko powinno być przygotowane perfekcyjnie, aby znów wojewoda nie uchylił wprowadzonych zmian - komentuje Edward Porębski (PiS), przewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.

- Zmiana ma być rewolucyjna. Bardzo bym się zdziwił, że decyzje będą podejmowane już teraz - mówi Andrzej Hawranek, szef klubu PO w RMK.

Jeżeli urzędnikom uda się jednak przekonać radnych i zagłosują dziś oni „za”, to strefa ekologiczna może obowiązywać od początku sierpnia. W innym wypadku do centrum Kazimierza niedługo będzie mógł wjeżdżać każdy.

Proponowana strefa czystego transportu: ul. Miodowa (na odcinku od ul. Krakowskiej do ul. Bożego Ciała), ul. Bożego Ciała (od ul. św. Wawrzyńca do ul. Miodowej), ul. Meiselsa (od placu Nowego do ślepego zakończenia za ul. Bożego Ciała), ul. Józefa, ul. Nowa, plac Nowy, ul. Estery, ul. Warszauera, ul. Kupa, ul. Izaaka, ul. Jakuba, ul. Wąska, Bartosza, plac Bawół, ul. Szeroka, ul. Ciemna, ul. Lewkowa, ul. Na Przejściu.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Dzieje się w Krakowie

WIDEO: Poważny program - playlista 3 odcinków

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto