Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Rok budowy Trasy Łagiewnickiej. Od marca duże utrudnienia na ul. Zakopiańskiej [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Krakowianie przetrwali pierwszy rok budowy Trasy Łagiewnickiej. Najgorsze jednak dopiero przed nimi. Z powodu kolejnych etapów robót ruch zostanie ograniczony na dużym odcinku ulicy Zakopiańskiej, która jest głównym wyjazdem z miasta w kierunku Tatr.

Ulica Zakopiańska w pierwszej połowie marca ma zostać zawężona do jednego pasa ruchu w każdym kierunku na ok. 400-metrowym odcinku od przystanku „Łagiewniki - ZUS” (w rejonie ul. Ciesielskiej) do skrzyżowania z ul. Zbrojarzy. Kierowcy muszą się przygotować na to, że jadąc w kierunku Zakopanego albo wracając ze stolicy Tatr, będą musieli w tym rejonie sporo czasu odstać w korkach.

- Dokładny termin ograniczeń w ruchu jest uzależniony od tego, czy będzie sprzyjająca pogoda dla prac budowlanych. O szczegółach poinformujemy z wyprzedzeniem - zaznacza Krzysztof Migdał z miejskiej spółki Trasa Łagiewnicka, odpowiedzialnej za inwestycję. Związanego z nią zawężenia pasów ruchu na ul. Zakopiańskiej trzeba się spodziewać co najmniej do końca tego roku.

Wszystko przez to, że roboty drogowe obejmują również ul. Zakopiańską - na fragmentach trzeba ją tak przebudować, by można było pod nią poprowadzić Trasę Łagiewnicką, a także przełożoną do nowego koryta rzekę Wilgę.

Budowę Trasy Łagiewnickiej rozpoczęto w lutym zeszłego roku. Początkowo przygotowywano teren, później widać było już efekty robót budowlanych i zaczęły się pojawiać utrudnienia. W tym roku prace drogowców mają już iść pełną parą na całej długości: od Kurdwanowa do ulicy Grota-Roweckiego.

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km), ma powstać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Do tego wybudowane zostanie 2,3 km linii tramwajowej (z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej). Powstać mają także nowe węzły drogowe, mosty, kładki, chodniki, drogi dla rowerów.

Budowa Trasy Łagiewnickiej rozpoczęła się 22 lutego 2018 r.

- Obecnie mamy już wszystkie decyzje administracyjne dotyczące realizacji inwestycji. Prace są prowadzone na całym terenie zarezerwowanym pod budowę - zaznacza Krzysztof Migdał.

31 stycznia tego roku spółka Trasa Łagiewnicka otrzymała ostatnie brakujące decyzje budowlane na prace na odcinku od ul. Zakopiańskiej do ul. Grota-Roweckiego. Tam wycięto drzewa, które rosły na terenie, na którym ma powstać droga. Wśród nich był wiekowy dąb, przeciwko którego wycince w zeszłym roku mocno protestowali mieszkańcy i ekolodzy.

- Chcieliśmy uratować to drzewo. Było jednak za duże na to, by je przenieść. Można było jedynie wykonać specjalną płytę żelbetową, umieścić ją pod dębem i go po niej przesunąć - wyjaśnia Krzysztof Migdał.- W nowym miejscu drzewo nie byłoby jednak w pełni stabilne, istniało ryzyko, że może się przewrócić. Dla takiego okazu potrzebne było więc wyznaczenie strefy bezpieczeństwa. A nie mieliśmy na to terenu - dodaje.

W spółce Trasa Łagiewnicka zaznaczają, że wycięta zieleń nie zostanie zastąpiona tylko asfaltem. Trasa w rejonie ul. Zbrojarzy ma być poprowadzona w tunelu, a nad nim mają się znaleźć tereny rekreacyjne z dużym udziałem zieleni oraz z boiskami do siatkówki i koszykówki. Poza tym ma też powstać plac zabaw projektowany na podobieństwo tzw. smoczych skwerów.

Towarzysząca nowej trasie linia tramwajowa będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków.

Część trasy tramwajowej ma zostać poprowadzona w budowanym tunelu o długości ok. 700 m, który wyznaczono pod terenami sanktuariów. Przy moście nad Wilgą, który łączy oba miejsca kultu, powstanie podziemny przystanek.

W związku z budową nowej linii tramwajowej w lecie zeszłego roku przebudowana została pętla tramwajowa w Kurdwanowie. Najbardziej spektakularne były prace na tzw. Białych Morzach, między sanktuariami, związane z wykopami pod tunele: tramwajowy i osobny dla samochodów (dwie oddzielne nitki w obu kierunkach). Głębokość wykopów sięgała 25 metrów. Podczas prac wydobyto 460 tys. metrów sześc. ziemi. Teraz na tym odcinku tworzone są konstrukcje ścian i płyt dennych tuneli. Później przyjdzie czas na stropy. Następnie konstrukcje tuneli zostaną zasypane ziemią - na tym terenie też zostanie odtworzona zieleń, ciągi piesze i rowerowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Rok budowy Trasy Łagiewnickiej. Od marca duże utrudnienia na ul. Zakopiańskiej [ZDJĘCIA] - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto