Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Otwarta droga dla tramwaju na Górkę Narodową

Redakcja
14.01.2016 krakow
dworzec kolejowy krakow plaszow
n/z przystanek tramwajowy dworzec plaszow estakada - tramwaj krakowiak
fot. andrzej wisniewski / polskapresse / dziennik polski
14.01.2016 krakow dworzec kolejowy krakow plaszow n/z przystanek tramwajowy dworzec plaszow estakada - tramwaj krakowiak fot. andrzej wisniewski / polskapresse / dziennik polski Andrzej Wisniewski / Polskapresse
Generalny Inspektor Ochrony Środowiska (GIOŚ) umorzył postępowanie odwoławcze ws. planowanej linii tramwajowej na Górkę Narodową.

W sprawie budowy wyczekiwanej linii na Górkę Narodową wszystko było już praktycznie gotowe. Wydane jednak w tym roku pozwolenie na budowę zaskarżył jeden z mieszkańców. Miasto ostatecznie się z nim porozumiało, ale GIOŚ kontynuował postępowanie. W końcu je umorzył. To dobra wiadomość, bo oznacza, że przetarg na projekt i budowę linii może zostać rozpisany nawet pod koniec wakacji. Urzędnicy szacują, że gotową linią tramwaje pojadą już w 2019 roku.

Mieszańcy północy Krakowa od dawna upominają się o lepsze skomunikowanie tej części miasta. Oprócz linii na Górkę Narodową planowana jest trasa tramwajowa na Azory, ale ta miałaby powstać w dalszej przyszłości, bo do roku 2021.

Pierwszy odcinek linii na Górkę Narodową ma przebiegać od istniejącej pętli Krowodrza Górka do torów kolejowych przy ul. Bociana, to ok. 3 km torowiska wraz z odcinkiem Trasy Wolbromskiej i tunelem dla aut w ciągu ulicy Opolskiej. Drugi odcinek (1,6 km) ma dotrzeć do pętli Górka Narodowa w okolicy al. 29 Listopada, gdzie powstanie terminal autobusowy. Mają pojawić się też parkingi: na 256 aut przy pętli Górka Narodowa, 97 miejsc przy pętli Krowodrza Górka oraz 112 miejsc przy ul. Pachońskiego.

Koszt tej inwestycji szacowany jest na 250 mln zł, ale spora jej część będzie sfinansowana z funduszy unijnych. Z kolei łącząca się z trasą na Górkę Narodową nowa linia na Azory ma mieć 1,9 kilometra, cztery przystanki, a przy węźle drogowym Weissa/Opolska powstanie trzypoziomowy parking na 215 samochodów. W konsultacjach z miastem mieszkańcy wywalczyli m.in. budowę kładki dla pieszych nad ul. Opolską na wysokości ulicy Mehoffera, kładkę rowerową nad Weissa i połączenie ulic Chełmońskiego i Różyckiego.

Ta linia ma kosztować ok. 63 mln zł i także powstać w oparciu o unijne środki.

Co ważne, aby uzyskać dofinansowanie z Unii dokumenty dla obu inwestycji muszą być gotowe w tym roku.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto