Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Na ul. Kopernika policja poluje na rowerzystów

Piotr Rąpalski
Fot. Janusz WóJtowicz
Z początkiem października rozpoczął się remont na ulicy Kopernika, od Westerplatte do Strzeleckiej. Ruch samochodów jest niemożliwy. Nie da się też jechać ścieżką dla rowerów (kontrapas). Miłośnicy jednośladów apelowali do urzędników z Zarządu Infrasruktury Komunalnej i Transportu, aby wyznaczyli im objazd, bo to bardzo popularna trasa. Ci mieli nowe rozwiązanie wprowadzić już w poniedziałek, ale nadal je projektują. Tymczasem policja, jak donoszą internauci, wyłapuje tych, którzy chcą przejechać przez plac budowy.

Sprawę poruszył kilka dni temu rowerzysta Łukasz, napisał do nas:
Ul. Kopernika to główna arteria rowerowa łącząca Nową Hutę i osiedla znajdujące się po wschodniej stronie Krakowa z centrum. W momencie kiedy rozpoczęto wymianę nawierzchni - ZIKIT jak również wykonawca nie zadbał o tablice informacyjne jakimi "alternatywnymi trasami" lub objazdami może poruszać się rowerzysta jadący od strony Ronda mogilskiego w kierunku centrum i odwrotnie. Rowerzyści nie wiedząc o pracach na ul. Kopernika poruszali się lawirując często między pracującymi maszynami drogowymi i budowlanymi.
Po kilku dniach pojawił się znak B-9 "zakaz ruchu rowerowego" zainstalowany pewnie tak dla spokoju ale nadal brak informacji o wyznaczeniu objazdu lub "alternatywnej trasy rowerowej" przez ZIKIT lub wykonawcę robót. Rowerzyści chcący dotrzeć do centrum często do pracy czy na Uczelnię (mamy początek roku akademickiego, sporo studentów i osób przyjezdnych porusza się rowerami) z braku takich informacji łamią przepisy ignorując znak B-9 wjeżdżają na wyłączony odcinek ul. Kopernika. Aż strach pomyśleć gdyby doszło do wypadku.
Zastawia mnie to kiedy miasto tak usilnie walczy ze smogiem i samochodami, kiedy to "promuje się" rower jako zdrowy środek transportu nikt nie zadbał lub nie chce aby tą tworzoną infrastrukturą właściwie zarządzać. ZIKIT stworzył funkcję "oficera rowerowego" jednak odnoszę wrażenie, że bardziej aby się pochwalić co ZIKIT zrobił niż monitować i interweniować w przypadku nieprawidłowości.
ZIKIT powinien zadbać podejmując się remontu ciągów komunikacyjnych z drogami lub pasami dla rowerów o to aby wykonawca robót zadbał o wyznaczenie objazdu lub alternatywnej drogi nie tylko dla samochodów ale również dla innych uczestników ruchu w tym rowerów. Z poważaniem.

Dziś na Facebooku opublikowano kolejny list Łukasza:
Szanowni Państwo, po interwencji w sprawie propozycji wyznaczenia objazdów i alternatywnej ścieżki rowerowej ZIKIT i wykonawca robót zdecydowali, że prościej będzie zamiast ustawić tablice z informacją - zaangażować policję aby interweniowała w przypadku naruszenia zakazu wjazdu rowerów (ZNAK B-9) na remontowanym odcinku ul. Kopernika. W załączeniu przesyłam zdjęcia patrolu, który na włączonych "kogutach" czuwał aby zagubieni rowerzyści stosowali się do zakazu. Jeszcze raz potwierdza się jak ZIKIT traktuje rowerzystów. Przecież łatwiej jest pochwalić się nowym stojakiem czy kontrapasem niż zadbać o bezpieczeństwo.
Tymczasem zagubieni rowerzyści nadal mają problem w dotarciu do i z centrum Krakowa w rejon ronda Mogilskiego ryzykując niebezpieczny przejazd pod wiaduktem ul. Lubicz ze spieszącymi się tramwajami i samochodami.

Urzędnicy odpowiadają: Mieliśmy wprowadzić alternatywną drogę dla rowerów już w poniedziałek, ale trwały uzgodnienia z wykonawcą inwestycji i policją. Kończymy już projekt organizacji ruchu i objazdu. Zostanie poprowadzona za pomocą kontrapasu przez ulicę Strzelecką - mówi Piotr Hamarnik z ZIKiT.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto