Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: kolejne wielkie reklamy nie zapaskudzą Kalawaryjskiej

Piotr Rąpalski
Ulica Kalwaryjska w Krakowie
Ulica Kalwaryjska w Krakowie Anna Kaczmarz / Polskapresse
W życie wszedł plan zagospodarowania przestrzennego dla ul. Kalwaryjskiej w Krakowie. To kolejny taki dokument, który wprowadza restrykcje co do umieszczania reklam w rejonie Starego Podgórza. Obecnie ulica Kalwaryjska to najlepszy przykład tego jak bilbordy i kolorowe plansze mogą zapaskudzić zabytkowe części miasta. Niestety plan tylko wyhamuje pojawianie się nowych, szpetnych reklam. Ściągnięcie tych już wiszących, może nakazać dopiero wprowadzenie parku kulturowego. Tak jak to się stało w Starym Mieście.

Dziś ul. Kalwaryjska straszy kolorowizną. Reklamy wiszą od parteru po najwyższe piętra kamienic. Na jednej z nich wykorzystano nawet małe szambo, aby zachęcić klientów do korzystania z usług jednej z firm. Plan na kolejne takie wybryki ma już nie pozwolić.

Wprowadza szereg obostrzeń:

- zakaz lokalizacji w sposób zasłaniający charakterystyczne detale architektoniczne budynku oraz proporcje pomiędzy ścianami a przeszkleniami,

- zakaz lokalizacji powyżej linii parteru budynku (gzymsu rozdzielającego parter od pierwszego piętra), w tym oknach na całej elewacji budynku oraz na dachach, kalenicach i ścianach szczytowych budynków,

- zakaz umieszczania więcej niż jednego urządzenia reklamowego (szyldu), informującego o danym podmiocie i prowadzonej działalności, na elewacji frontowej budynku, w którym działalność jest prowadzona,

- nakaz każdorazowego dostosowania nośników reklamowych i informacyjnych umieszczanych na elewacji budynku do kompozycji architektonicznej i charakteru budynku, i o następujących wymiarach:

- dla nośników płaszczyznowych: max. 1,5 m2 powierzchni,

- dla nośników prostopadłych, tzw. wysięgników: maksymalna odległość od elewacji do krańca wysięgnika

0,8m, szyld o wysokości do 0,6 m, na wysokości nie mniejszej niż 2,5 m nad poziomem istniejącego terenu,

- dla nośników lokalizowanych w witrynie dopuszcza się pokrycie max. 30 % powierzchni witryny

- zakaz lokalizacji wielkogabarytowych urządzeń reklamowych (tzn. o powierzchni ekspozycji większej niż 5 m2) z dopuszczeniem ich lokalizacji jako tymczasowe urządzenia na czas odbywających się imprez oraz służących w wykonywaniu obowiązków związanych z informacją publiczną

Zgodnie z przepisami ustawy prawo budowlane, jeżeli reklama jest trwale związana z gruntem, wówczas umieszczenie takiej reklamy wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast w przypadku umieszczania reklam na elewacji budynków inwestor zobligowany jest zgłosić takie roboty do Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK. Dodatkowo, gdy budynek jest objęty ochroną konserwatorską, wówczas inwestor zobligowany jest dołączyć do wniosku o umieszczanie reklamy opinię odpowiednich służb konserwatorskich.

W przypadku gdy, umieszczana reklama jest zgodna z zapisami planu, Wydział Architektury i Urbanistyki UMK wydaje na nią zgodę, natomiast w przypadku, gdy wnioskowana reklama jest niezgodna z zapisami planu, wydział wnosi pisemny sprzeciw.

W przypadku umieszczenia reklam niezgodnie z zapisanymi w planie zasadami nadzór budowlany nakazuje demontaż takiej reklamy. Niestety dotyczy to tylko nowych reklam.

Stare Podgórze objęte jest 7 planami miejscowymi, z których 6 planów jest już uchwalone. Ulica Kalwaryjska znajduje się w obszarach uchwalonych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego „Stare Podgórze - Kalwaryjska” i „Stare Podgórze – Mateczny”.

- Plan hamuje umieszczanie nowych, niepożądanych reklam, ale nie daje możliwości usunięcie tych już wiszących. Prawo nie działa wstecz. - mówi Filip Szatanik, wicedyrektor wydziału informacji UMK. - Dopiero park kulturowy da nam możliwość nakazania ściągnięcia lub zmiany szyldów. Oczywiście jego powstanie musi potrwać, trzeba go skonsultować z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Park jak pokazują działania w Starym Mieście, gdzie już obowiązuje jest skutecznym narzędziem do poprawy wizerunku krakowskich ulic.

Władze miasta chcą objąć ten rejon a tzw. parkiem kulturowym w ramach tzw. Parku Kulturowego „Stare Podgórze z Krzemionkami”. Po jego uchwaleniu przez radę miasta strażnicy miejscy wraz z urzędnikami będą mogli nakazywać usunięcie nieprawidłowości, również tych już istniejących. Nieoficjalnie mówi się, że wejście w życie parku w Starym Podgórzu może nastąpić w drugim półroczu 2014 roku. Musi to potrwać, bo po uchwaleniu parku daje się ok. pół roku przedsiębiorcom na zmianę szyldów.


Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków: kolejne wielkie reklamy nie zapaskudzą Kalawaryjskiej - Kraków Nasze Miasto

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto