Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową ruszy pod koniec przyszłego roku

Marcin Karkosza
Tak według założeń ma wyglądać trasa nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. Po 10 marca ZIKiT udostępni swoje plany do wglądu mieszkańcom, ale ostateczna wersja trasy powstanie później
Tak według założeń ma wyglądać trasa nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. Po 10 marca ZIKiT udostępni swoje plany do wglądu mieszkańcom, ale ostateczna wersja trasy powstanie później infografika Grażyna Gajewska
Pojedziemy nią już w 2017 r. We wtorek urzędnicy przedstawili wstępną koncepcję inwestycji. Ale, choć mieszkańcy północnej części Krakowa czekają na tramwaj od ponad 30 lat, propozycje urzędników nie spotkały się z gorącym przyjęciem.

Koszt inwestycji ma się zamknąć kwotą ok. 200 mln zł. Oficjalne konsultacje społeczne, w sprawie planowanej budowy rozpoczną się 10 marca br., jednak urzędnicy zaprezentowali mieszkańcom swoją koncepcję już we wtorek. Na spotkanie zorganizowane przez radnych miejskich przyszło blisko 400 osób. Było burzliwie.

O ile większość osób obecnych na wtorkowym spotkaniu popierała budowę tramwaju, to wielu mieszkańców wyrażało swoje obawy w stosunku do mającej powstać tam szerokiej drogi oraz wielkich parkingów (patrz ramka).

Od pętli na Krowodrzy trasa tramwajowa o długości ok. 4,5 km, ma przebiegać przez niezagospodarowany pas zieleni na wprost do ul. Opolskiej. I dalej do ul. Pachońskiego, gdzie skręci w kierunku ul. Siewnej. Następnie tory będą poprowadzone ul. Bociana, i znów zakręcą w kierunku nasypu kolejowego (pod którym przebiegną tunelem pieszo-tramwajowym) do ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej, ul. Banacha i ostatecznie al. 29 Listopada. Tu powstanie pętla tramwajowa i autobusowa.

Równolegle do torów powstać ma także nowa droga. Jej początkiem, będzie skrzyżowanie ulic: Wybickiego, Twardego i Bratysławskiej.

- Ruch, na odcinku do ul. Opolskiej będzie odbywać po dwóch pasach w stronę wyjazdu z miasta i po jednym w kierunku Kleparza - mówi Krzysztof Migdał, koordynator ds. projektów strategicznych ZIKiT, odpowiedzialny za przedstawienie koncepcji. Pozwoli to na rozładowanie ruchu aut w okolicy.

Tramwaj wraz z nową drogą przecinać miałby ul.Opolską na poziomie gruntu, natomiast dotychczasowy ruch Opolską ma zostać puszczony tunelem podziemnym pod torami tramwajowymi.

- To jest konieczne, aby nie blokować kierowcom płynnego przejazdu ul. Opolską - tłumaczy Krzysztof Migdał.

Podobnych przecięć na trasie może być jednak więcej, jednak nie wszędzie powstaną tunele. Na przykład na ul. Pachońskiego linia tramwajowa będzie przecinać jezdnię, co wymusi ustawienie sygnalizacji świetlnej. Ważnym elementem inwestycji są także parkingi Park&Ride (parkuj i jedź). W sumie na nowej trasie zaplanowano trzy takie obiekty: przy pętli Krowodrza Górka, ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej. Konsultacje społeczne, w sprawie inwestycji potrwają co najmniej kilka miesięcy, a następnie urzędnicy wystąpią o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Pod koniec roku rozpisany zostanie przetarg na realizację inwestycji w systemie tzw. "zaprojektuj i wybuduj". Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z przyjętym planem, budowa drogi oraz linii tramwajowej zakończyć ma się pod koniec 2017 roku.

Obawy mieszkańców


Jakub Jastrzębski, mieszkaniec ul. Zimorowicza

- Jestem przeciwny połączeniu budowy linii tramwajowej drogą. Nie po to płacimy podatki w mieście, aby pod samym nosem, na ostatnich terenach zielonych, wybudowano nam czteropasmową ulicę i parkingi, z których korzystać mają osoby przyjeżdżające spoza Krakowa.

Lucyna Nowak, mieszkanka ul. Pachońskiego
Tramwaj jest nam bardzo potrzebny ale boję się, że przez budowę szerokiej drogi znacznie zwiększy się ruch samochodowy w całej okolicy. Do tego, planowane tory mają przebiegać w miejscu, gdzie obecnie jest pas zieleni i miejsca parkingowe, zaledwie 15 m od mojego bloku. Urzędnicy powinni to przemyśleć.

Jacek Motyka, mieszkaniec ul. Szopkarzy
Jestem zły na urzędników, za sposób w jaki planują zorganizować przebieg linii tramwajowej. Tory kilkakrotnie przecinają się z drogą - takie rozwiązanie zwiększy koszty inwestycji i spowoduje korki.


Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto