Kraków. Bronowicki armagedon już się zaczął [ZDJĘCIA]

Arkadiusz MaciejowskiZaktualizowano 
W sobotę rozpoczęła się przebudowa ulic: Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej. Wprowadzone zostały wielkie zmiany w rozkładach jazdy MPK. Zamiast tramwajów do Bronowic kursują zastępcze autobusy. W poniedziałek rano kierowcy i pasażerowie MPK musieli zmierzyć się z pierwszymi utrudnieniami. Korki utworzyły się m.in. na ulicy Lea, a w autobusach panował tłok. Po godzinie 9.30 sytuacja poprawiła się.

Modernizacja linii tramwajowej spowoduje zawieszenie kursów tramwajów na odcinku od Teatru Bagatela aż do Bronowic - zapowiedzieli już kilka dni temu urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Co oznacza, że tramwaje nie mogą - przez aż 10 miesięcy - z ul. Dunajewskiego i ul. Podwale skręcać w ul. Karmelicką i dojeżdżać do Bronowic. W ostatnich dniach urzędnicy zmieniali jednak koncepcję, jak zorganizować komunikację zastępczą. Ostatecznie zdecydowali, że w zamian za tramwaje, od soboty, z przystanku Teatr Bagatela w kierunku Bronowic odjeżdżają dwa zastępcze autobusy - numer 704 (kurs co 3 minuty) i 713 (kurs co 6 minut). Pierwszy z nich dojeżdża do Bronowic Małych, a drugi kończy trasę na ul. Piastowskiej. Autobusy jeżdżą ulicami alternatywnymi do tych remontowanych.

Niespodziewanie - bo wcześniej nie było mowy o takiej możliwości - urzędnicy z ZIKiT poinformowali, że od 1 października, w ograniczonej formie, tramwaje będą kursować w Bronowicach. Tramwaj numer 74 pojedzie jednak tylko między dwiema bronowickimi pętlami, czyli między osiedlem Widok (Bronowice Małe) a pętlą przy ul. Lucjana Rydla. - Pracownicy wykonawcy inwestycji, czyli firmy ZUE, poinformowali, że będzie możliwość uruchomienia tramwaju między pętlami. Tramwaj częściowo odciąży zastępcze autobusy - mówi Michał Pyclik, rzecznik prasowy ZIKiT. Ale tramwaj 74 będzie pełnił funkcję tylko „linii osiedlowej”; by dojechać do centrum miasta mieszkańcy i tak będą musieli wsiąść do autobusów.

Zmiany spowodowane remontem w Bronowicach odczują też mieszkańcy innych części Krakowa. W zamian za tramwaje nr 4, 13 i 44 na torowiska wyjechał jeden tramwaj numer 73 (trasa Nowy Bieżanów - Teatr Bagatela - Wzgórza Krzesławickie). Z kolei w zamian za tramwaje nr 8 i 20, od soboty po krakowskich torowiskach kursuje tramwaj numer 78 (trasa Borek Fałęcki - Teatr Bagatela - Mały Płaszów). Tramwaje nr 14 i 24 zostały skierowane do Cichego Kącika.

Prezydent Jacek Majchrowski zapowiedział, że na najbliższej sesji Rady Miasta Krakowa (środa) wystąpi do radnych z wnioskiem o zwolnienie pasażerów z opłat za przejazdy liniami 704, 713 oraz 74. Musi być w tej sprawie przyjęta uchwała i można spodziewać się, że zostanie uchwalona. Będzie to niewielkie pocieszenie tylko dla poruszających się po tym rejonie. Po dojechaniu w okolice Teatru Bagatela, by kontynuować podróż, będą musieli kupić bilet.

Wielkie zmiany dotyczą też kierowców (patrz mapka powyżej). Auta nie mogą już poruszać się całą ul. Królewską oraz ul. Bronowicką - na odcinku od skrzyżowania z ul. Głowackiego do skrzyżowania z ul. Rydla. Ulicą Kazimierza Wielkiego w obu kierunkach jeżdżą tylko autobusy MPK, kierowcy mogą poruszać się nią tylko w stronę ul. Piastowskiej. A to oznacza, że jadący z Bronowic w kierunku centrum, z uwagi na brak możliwości przejazdu ul. Królewską i Kazimierza Wielkiego, muszą szukać objazdów, m.in. przez ul. Lea. Ta z kolei na dużej części jest też ulicą jednokierunkową. Z ul. Lea można wyjechać na Aleje. Ulicą Józefitów można „przeciąć” ul. Królewską tylko w kierunku Kazimierza Wielkiego. Z kolei w obie strony „przeciąć” można ul. Królewską jadąc al. Kijowską. Korki mogą być więc gigantyczne.

Kierowcy mogą czuć się zirytowani utrudnieniami tym bardziej, że te związane z remontem trasy do Bronowic skumulują się z powodowanym robotami PKP. Kolejarze zamknęli m.in. przejazd przez tory w ul. Rydla. Gdyby urzędnicy miejscy nie odkładali w czasie remontu w Bronowicach, do kumulacji utrudnień by nie doszło.

W sobotę rozpoczęła się też przebudowa jednej z najbardziej znanych krakowskich ulic - Sławkowskiej. - Nawierzchnia asfaltowa zostanie zastąpiona kamienną. Jezdnia będzie zwężona, co pozwoli poszerzyć chodniki dla pieszych - wyliczają urzędnicy z ZIKiT. Przebudowa ul. Sławkowskiej potrwa ok. dwóch miesięcy. W tym czasie nie będą mogły wjeżdżać na nią samochody. Piesi będą mogli jednak tą ulicą przechodzić.

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3