Kraków. Bicz na reklamy, który wciąż tkwi w szufladzie

Małgorzata MrowiecZaktualizowano 
O porządkach w krajobrazie zadecyduje dopiero nowa Rada Miasta?
O porządkach w krajobrazie zadecyduje dopiero nowa Rada Miasta? Fot. Anna Kaczmarz
Dwa miesiące temu wiceprezydent Krakowa miała dobrą wiadomość: 4 lipca radni mogą przyjąć uchwałę krajobrazową. Nie stało się tak ani wtedy, ani na środowej sesji.

Dzięki tym przepisom - których uchwalenie pierwotnie zapowiadano na 2016 rok - Kraków miał zrzucić z siebie szpecące reklamy, zablokować zaśmiecanie i zawłaszczanie przestrzeni publicznej, a także uciąć grodzenie osiedli. Krakowscy urzędnicy jako pierwsi w kraju zabrali się za przygotowanie przepisów. Potem jednak stolica Małopolski została w tyle. Dwa miesiące temu wydawało się, że sytuację wreszcie zmieni jedna, lipcowa sesja. Niestety, dziś wygląda na to, że do wyborów o wyczekiwanych porządkach w krajobrazie powinniśmy zapomnieć.

W drugiej połowie czerwca projekt uchwały w sprawie zasad i warunków lokowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń był już gotowy, dwukrotnie poddany ocenie mieszkańców i przedsiębiorców, skorygowany zgodnie ze zgłoszonymi uwagami. Ówczesna wiceprezydent ds. rozwoju miasta Elżbieta Koterba mówiła wtedy, że 4 lipca radni mogą zdecydować o uchwaleniu przepisów. Jednak projekt nie trafił pod obrady Rady Miasta w tym terminie, nie znalazł się też w porządku obrad kolejnej, wczorajszej sesji.

Planowane przepisy mają poparcie mieszkańców. Mocno krytykowała je zaś branża reklamowa. „Irracjonalne zapisy uchwały w praktyce likwidują systemową reklamę zewnętrzną. (...) Uchwała sprawi, że z miasta zniknie reklama legalna, zbudowana zgodnie z prawem, a reklama dzika za jakiś czas znów się pojawi” - twierdziła Katarzyna Wójtowicz, pełnomocnik zarządu Cityboard Media, jednej z trzech największych firm reklamy zewnętrznej w Polsce.

- Szumne były zapowiedzi uporządkowania reklam i ogrodzeń, ale na razie chyba prezydent nie ma woli, by te regulacje przyjąć. Nie wiem, czy chodzi o to, że wybory się zbliżają i prezydent będzie potrzebował powierzchni reklamowych, czy może nie chce teraz zadzierać z firmami reklamowymi (bo to są silne środowiska), czy jest jakaś inna przyczyna - komentuje radny Michał Drewnicki (PiS). Dodaje, że miał nieoficjalną informację z magistratu, iż w ogóle przed wyborami nie będzie tej uchwały „na tapecie”. Drewnicki zaznacza, że według niego w projekcie potrzebne są jeszcze poprawki.

Radny Wojciech Krzysztonek (PO) z kolei mówi, że być może uchwała wymaga jeszcze różnych analiz i konsultacji. - Bo to trudna uchwała, wywołuje szereg kontrowersji. Z jednej strony jest oczekiwanie, że uporządkuje estetykę miasta, ale z drugiej - ograniczamy prawo własności wielu osób przez radykalne ograniczenie powierzchni reklamowych - tłumaczy. Jego zdaniem nawet dobrze się dzieje, że w okresie przedwyborczym ta uchwała nie będzie procedowana. - Może lepiej, by w spokoju zajęła się nią nowa rada - mówi.

Jakie jest stanowisko magistratu? W związku ze zmianą na stanowisku wiceprezydenta ds. rozwoju miasta, nowo powołany na nie Jerzy Muzyk w pierwszym tygodniu pracy zapoznaje się z kwestiami związanymi z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym w Krakowie.

- Po tym terminie zostaną podjęte decyzje co do dalszego sposobu procedowania sporządzanych aktów planistycznych, w tym także rozstrzygnięcia dotyczące projektu uchwały krajobrazowej - informuje Grzegorz Janyga, wicedyrektor Biura Planowania Przestrzennego.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Co Ty wiesz o Krakowie? Pytamy o smog i zanieczyszczenie powietrza

Co Ty wiesz o Krakowie? Pytamy o Smog!

from

Polska Press Grupa

on

Vimeo

.

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Dzieje się w Krakowie

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

2018.08.30 14:24:49

Wyborów nie wygrywa się plakatami tylko działaniami, obecny urząd już się popisał, dajmy szansę innym np. Gibale. Na pewno będzie inaczej.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3