Jakie pomysły na transport w Krakowie mają kandydaci na prezydenta?

Piotr OgórekZaktualizowano 
Transport dotyka wszystkich mieszkańców. Kandydaci na prezydenta Krakowa mają różne pomysły
Transport dotyka wszystkich mieszkańców. Kandydaci na prezydenta Krakowa mają różne pomysły Andrzej Banas / Polska Press
Sprawdziliśmy, jakie pomysły na transport w naszym mieście mają wszyscy kandydaci ubiegający się o urząd prezydenta.

Jacek Majchrowski uważa, że Kraków nie ma poważnych problemów komunikacyjnych do rozwiązania. Małgorzata Wassermann (PiS) postuluje, aby jak najszybciej rozpocząć budowę pierwszej linii metra. Łukasz Gibała (Logiczna Alternatywa) chce, aby strefy płatnego parkowania nie poszerzać dla mieszkańców, tylko dla osób spoza Krakowa. Konrad Berkowicz (Wolność) chce tworzyć miasto 3D, które wykorzysta przestrzeń pod i nad ulicami. Za budową metra opowiada się Jolanta Gajecka (Kukiz’15).

Natomiast Daria Gosek-Popiołek (Parta Razem) uważa, że lepszy byłby szybki tramwaj podziemny. Z kolei Grzegorz Gorczyca (Wolni i Solidarni) chciałby ograniczać ruch samochodowy w obrębie II i III obwodnicy Krakowa. Tak prezentują się wybrane pomysły transportowe kandydatów na prezydenta Krakowa, którzy odpowiedzieli na 15 pytań z zakresu komunikacji.

Poniżej znajduje się omówienie i najciekawsze pomysły, natomiast pełna lista pytań i odpowiedzi wszystkich siedmiu kandydatów znajdują się pod linkami umieszczonymi w tym tekście. Zapraszamy do lektury.

CZYTAJ WYWIADY Z KANDYDATAMI NA PREZYDENTA:

WRÓĆ DO GŁÓWNEGO MATERIAŁU - KLIKNIJ

Pomysł z warszawskiej kampanii

Idea na konkretne pytania z dziedziny transportu przyszła z Warszawy, gdzie kandydaci już się w tej kwestii wypowiedzieli. Na grunt krakowski przeszczepił go Dariusz Partyka, inżynier transportu, wieloletni pasjonat komunikacji miejskiej, aktywista miejski współodpowiedzialny za inicjatywę „Kolej na Kraków”, a także radny dzielnicy Prądnik Biały. Wszyscy kandydaci otrzymali 15 takich samych pytań. Tu prezentujemy i omawiamy najciekawsze odpowiedzi i pomysły.

Transport jest dziedziną, która dotyka praktycznie wszystkich mieszkańców. Jak ważnym jest zagadnieniem pokazały na przestrzeni ostatnich miesięcy gorące emocje towarzyszące zmianom w strefie płatnego parkowania, montowanie słupków, wykolejenia się tramwajów i dyskusja nad budową metra w Krakowie.

Pierwsze pytanie do kandydatów dotyczy tego, jaki jest najpilniejszy problem transportowy do rozwiązania w Krakowie w przeciągu następnych pięciu lat. Większość odpowiada, że korki. Dla Małgorzaty Wassermann najważniejszym problemem jest brak spójnego pomysłu na kompleksowy system komunikacji zbiorowej. Dlatego uważa, że jak najszybciej powinno rozpocząć się budowę pierwszej linii metra. Tylko urzędujący prezydent nie widzi większych problemów.

- Kraków nie ma strategicznych problemów transportowych, dzięki konsekwentnie prowadzonej od lat polityce infrastrukturalnej i zarządzaniu ruchem. Nadchodzące lata to jednak z jednej strony zamknięcie koncepcji polityki transportowej realizowanej przez ostatnie 20 lat, a z drugiej rozpoczęcie nowego rozdziału: postawienia na wzmocnienie miejskiego transportu szynowego - uważa Jacek Majchrowski. Odpowiedzi pozostałych kandydatów stawiają słowa prezydenta pod dużym znakiem zapytania.

Większość kandydatów stara się nie wybierać między transportem indywidualnym, a zbiorowym. Prawie każdy zapewnia, że będzie rozwijał komunikację publiczną. Konrad Berkowicz stanowczo mówi, że komunikacja samochodowa jest równie potrzebna, jak zbiorowa. Także kandydatka PiS przekonuje, że oba rodzaje transportu powinny się uzupełniać. - Konieczne jest dokończenie III obwodnicy i przyspieszenie lub zakończenie remontów na północy Krakowa w rejonie Igołomskiej, Kocmyrzowskiej i 29 listopada - mówi Małgorzata Wassermann, która chce połączenia parkingów P&R z transportem zbiorowym.

Praktycznie wszyscy, poza Jackiem Majchrowskim, krytykują poziom organizacji i funkcjonowania komunikacji miejskiej. Wypominają wykolejenia tramwajów, tragiczny stan torowisk czy nie wykorzystywanie potencjału kolei miejskiej. - Trzeba byłoby również pomyśleć o dokonaniu oceny funkcjonowania przystanków, na których się przesiadamy. Zamysł był dobry - skrócić do minimum czas oczekiwania na przesiadkę. Niestety to powoduje, że w krótkim czasie do zatłoczonego przystanku podjeżdża kilka autobusów (tramwajów), które muszą oczekiwać na możliwość obsłużenia pasażerów - uważa Jolanta Gajęcka.

Metro tak, ale w różnych opcjach

To w czym prawie wszyscy są zgodni, to potrzeba budowy metra. Kandydaci różnią się jednak w ocenie rodzaju podziemnej kolejki, która powinna jeździć w Krakowie. Ostrożny jest Jacek Majchrowski, który zaznacza, że trzeba poczekać na zamówioną przez miasto ekspertyzę, która oceni, jaki rodzaj transportu szynowego powinniśmy rozwijać.

Gorącą zwolenniczką budowy metra jest kandydatka PiS. Co do jego formy, też radzi poczekać na ekspertyzę. Łukasz Gibała i Daria Gosek-Popiołek skłaniają się do lekkiego metra, czyli szybkiego tramwaju, częściowo jeżdżącego pod ziemią. Przeciwny metru jest Konrad Berkowicz. Uważa, że miasto powinno budować tunele dla tramwajów i samochodów.

Kandydaci są podzieleni w sprawie kształtu strefy płatnego parkowania (SPP). Łukasz Gibała uważa, że dla mieszkańców nie powinna się ona rozrastać, za to jak największa powinna być dla osób spoza Krakowa. Ale nie precyzuje, jak ma to wyglądać w praktyce. Grzegorz Gorczyca uważa, że powinna objąć całe Śródmieście, a Daria Gosek-Popiołek mówi tylko o niewielkiej korekcie obecnego stanu. Za to zróżnicowałaby opłaty w SPP. Z kolei Jacek Majchrowski „ucieka” z tym tematem do grudnia, kiedy ma być gotowa analiza popytu i podaży miejsc postojowych w mieście. Prezydent opowiada się natomiast za zróżnicowaniem stawek za postój.

Jeden z bardziej oryginalnych pomysłów ma Konrad Berkowicz. Chce przetopić słupki drogowe na pomnik głupoty władz Krakowa.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Wybory samorządowe 2018 | Twój głos się liczy

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

2018.09.24 17:39:25

Majchrowski zadowolony, Wasserman metro bez gwarancji wykonalności, jedyny sensowny Gibała z pomysłami. Trzeba pozwolić mu je realizować.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3