Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak miasto zachęca do korzystania z komunikacji?

Cierpliwy Pasażer
Wakacje się skończyły ponad miesiąc temu. Wszyscy mieli nadzieję, że autobusy i tramwaje będą kursować jak przed wakacjami - nawet urzędnicy ZIKiT-u dawali taką nadzieję. Przedstawię Państwu ogólnie, jak miasto w ostatnim czasie, poprzez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (nie MPK, bo jest tylko przewoźnikiem) zachęca do komunikacji.

Fakty24: Zobacz najświeższe informacje z Krakowa i Małopolski!

1. Cięcia... tzn. "zmiany" o których dowiadujemy się zaledwie parę dni przed wejściem w życie.
Rzecz jasna, nadchodził rok szkolny, a o zmianach nic nie słychać. W innych miastach mieszkańcy wiedzieli czym będą jeździć we wrześniu nawet w połowie wakacji! U nas o tzw. "zmianach" dowiedzieliśmy się kilka dni przed ich wejściem. Jeżeli coś się planuje to komunikaty na przystankach i w internecie powinny pojawić się minimum 7 dni przed wejściem zmian. Tzw. "zmiany" przyniosły ze sobą cięcia na prawie wszystkich liniach autobusowych miejskich (pojedyncze kursy, a to zawsze coś, a szczególnie pocięto weekendy) oraz pocięto częstotliwość linii tramwajowej nr 16 do f=20 min (dawniej była co 10 minut). Jednak Zarząd nie zauważył, że najmniejsze zmniejszenie częstotliwości naruszyło takty i synchronizacje w całym mieście. I tak linie 173/144 czy 194/144 poza szczytem już nie jeżdżą w takcie, bo "nie da się". Widać, że urzędnicy przypomnieli sobie o nadchodzącym roku zaledwie tydzień przed 1 września, bo rozkłady ułożono ot tak, by były. W niektórych przypadkach rozkład jest gorszy niż w wakacje ! Czy tak miasto ma zachęcać do komunikacji?

2. Niewywiązywanie się umowy, czyli krótsze linie, ale nie częściej.
Kolejny miesiąc, przyniósł kolejne decyzje. Otóż, wprowadzono następujące zmiany:

437 - skrócenie trasy do Krowodrzy Górki (dawniej dojeżdżała do Nowego Kleparza). ZIKiT wmawia ludziom - krótsze trasy, ale większa częstotliwość. Oczywiście, ale ten przypadek pokazuje, że nie wprowadzono drugiej części tego hasła w życie. Nie przybył ani jeden kurs.

Linia 183, kursująca od Złocienia do Prokocimia UJ miała być przykładem linii dowozowej. Na początku owszem, jeszcze nawet były zrozumiane cięcia wakacyjne. Jednak do dzisiaj rozkład jest okropny, szczególnie w weekend - co godzinę! Dziękuję za dowozówkę. Oczywiście poprawiono w sobotę częstotliwość, ale dopiero ponad miesiąc po zakończeniu wakacji!!!

W przypadku linii 137 zrobiono dobrze w dni powszednie. Linia jeździ często, jednakże w weekendy też pojawia się rzadko.

3. Zarządu wymysły, czyli nieuzasadnione decyzje.
148 - zmiana trasy, zamiast do Dworca Wschód dojeżdża teraz do Krakowskiej Akademii. Mieszkańcy ul. Bohomolca chcieli mieć linię do Dworca i taką wywalczyli. Wszyscy byli zadowoleni, bo był takt między 182 a 148. Teraz zmieniono trasę, zapewne autobus będzie jeździł pusty, na dodatek zepsuto synchronizację z 182! Również dziwi decyzja, bo wcześniej skrócono 115 do Dworca Wschodniego (dawniej dojeżdżała do Krakowskiej Akademii) i argumentowano to dublowaniem autobusu z tramwajem linii 20. Czegoś zatem nie rozumiem - czy teraz dublowanie 148 z tramwajem nikomu nie przeszkadza?? Dlaczego ZIKiT, gdy wprowadza zmiany w komunikacji nie argumentuje, dlaczego linia ma jechać tak, a nie inaczej?

4. Wzięli palec, a potem całą rękę.
Ostatnie miesiące nie były przyjemne, dla mieszkańców Bieżanowa, Prokocimia i ul. Aleksandry, którym ZIKIT zabrał linię 163 jadącą do Huty, co ok. 20 min, zlikwidował linię 103. Wszystko się zaczęło, gdy początkiem 2010 roku ZIKiT skrócił linię 502 do Cracovii, a przez Bieżanów przejeżdżała linia 304. Ta pierwsza była bardzo dobrze zapełniona, a nawet wymagała autobusów przegubowych!

Później ZIKiT dał mieszkańcom Bieżanowa linię 522 o w miarę przyzwoitej częstotliwości w dni powszednie, ale okropnej w weekendy. Mało ludzi korzystało z niej, więc ZIKiT postanowił pociąć ją w dni powszednie. I tak jest do dzisiaj. Ogryzek jeździ co 30 min. Przed wakacjami br. ZIKiT skrócił linię 163 i zlikwidował 103. To uderzyło w mieszkańców.

Było spotkanie z przedstawicielem ZIKiT, z którego wynikało, że linia 522 kosztem likwidacji 103 pojedzie częściej, ale od września. Nic się nie stało. Miasto jedynie dało linią 463, która wykonuję parę kursów o 4 rano i 22 wieczorem. Nie ma to, jak zachęcić do komunikacji.

5. Zabrali jedyną linię - teraz pozostał karawan.
Końcem czerwca, ZIKiT "zawiesił" linię 136, kursującą na trasie Czyżyny Dworzec - Osiedle Piastów - Cm. Batowice - Prądnik Czerwony. Linia wykonywała kilkanaście kursów dziennie, czyli mało jak na miasto, ale miała znaczenie. Stanowiła szybkie połączenie Huty z Cmentarzem Batowice. Nie rozumiem, dlaczego likwiduje się jedyne takie połączenie? Po wakacjach ZIKiT nie przywrócił linii, a do dzisiaj nic nie dał w zamian. Można przynajmniej wydłużyć wariantowe kursy linii 153 przez Cm. Batowice do Prądnika, albo uruchomić linię 136 np. Mistrzejowice - Piasta Kołodzieja, Kruszwicka, Popielidów, Perkuna, Powstańców, Strzelców - Prądnik Czerwony?

6. Linie nocne - rzadko i nie wszędzie.
Linie nocne kursują rzadko, a jest wiele rejonów pozbawionych komunikacji nocnej. Kiedyś pojawiły się ciekawe propozycje, dlatego je powtórzę - te są możliwe do zrealizowania już teraz:

601 - wydłużenie trzech kursów w dzień powszedni do Mydlnik (czyli autobus nocny w Mydlnikach codziennie co godzinę o 0, 1 i 2)

618 - wydłużenie wszystkich kursów linii przez Salwator, Księcia Józefa do Przegorzał, wydłużenie trzech kursów z nocy z pt/sb i sb/święto do Bielan (nowe rejony zostaną połączone w nocy)

614 - wydłużenie wszystkich kursów do osiedla Złocień (nowy rejon dostaje nockę)

614, 904 - kursowanie przez ulicę Starowiślną omijając ul. Krakowską (jak podczas remontu mostu Piłsudskiego, zmniejszy się czas dojazdu do Dworca, Starowiślna otrzyma linię nocną)

608 - zmiana trasy: Borek Fałęcki - po stałej - Rondo Matecznego, Korona, Stradom, Wawel, Pl. Wszystkich Świętych, Teatr Bagatela - po stałej - Plac Centralny (okolice przystanków Wawel, Pl. Wszystkich Świętych otrzymują linię nocną)

Skąd pieniądze? Prosta sprawa, wystarczy zobaczyć, że w niektórych rejonach linie jeżdżą puste:

139 - skrócenie kursów w święta do osiedla Widok (autobus nie dojeżdża do Mydlnik, bo wraz z linią 501 jeździ słabo zapełniona)

132 - skrócenie trasy do Placu Centralnego (autobus na odcinku Pl. Centralny - Kombinat dubluje tramwaje, które jeżdżą średnio, a w weekendy słabo zapełnione)

Oszczędności z ww. linii dziennych starczą na poprawienie komunikacji nocnej na ww. liniach.

7. Ścisk, tłok, duszno i ciasno w pojazdach.
Rozpoczął się rok akademicki, a w tramwajach panuje ścisk po staremu. MPK dysponuje większymi wozami tramwajowymi, więc dlaczego nie wysyła je na linie tramwajowe np. 10 lub/i 15? mam tutaj na myśli linie, które kursują od Dworca Głównego do Huty. Czy nie lepiej z korzyścią dla pasażera rozdysponować tabor w dzień powszedni?

Linia 1 - E1+c3 (12 sztuk)

Linia 2 - E1 (3 sztuki)

Linia 3 - GT8S (4 szt.), 2x105Na (8 szt.)

Linia 4 - 3x105Na (14)

Linia 5 - EU8N (3)NGT6 (2)

Linia 6 - NGT6 (9)

Linia 7 - EU8N (5)

Linia 8 - NGT6 (11)

Linia 9 - NGT6 (8) - przyda się przynajmniej jedna linia niskopodłogowa do Huty

Linia 10 - E1+c3 (6) 2x105Na (7) - wozy E1+c3 zmniejszą tłok od ronda Mogilskiego do Czyżyńskiego, a nawet zachęcą ludzi, którzy przez to się zniechęcili;

Linia 11 - E1 (4) - linia naprawdę nie wymaga większych wozów, te powinny przejść na 16stkę;

Linia 13 - 3x105Na (12)

Linia 14 - E1+c3 (9)

Linia 15 - 2x105Na (7) -

Linia 16 - N8S (4)

Linia 17 - E1 (3)

Linia 18 - GT6 (4)

Linia 19 - GT8S (11)

Linia 20 - EU8N (9)

Linia 21 - E1 (4)

Linia 22 - E1+c3 (14)

Linia 23 - GT6 (5)

Linia 24 - N8S(6)

Linia 50 - NGT6 (10)

Linia 51 - NGT6 (5)

Wykorzystanie taboru na dzień powszedni (ilość ogólna na postawie strony http://www.psmkms.krakow.pl/ciekawostki/sklady.htm ):

NGT6 46/50

EU8N 17/21

GT8S 15/19

N8S 10/12

E1+c3 41/45

E1 14/23

GT6 9/13

2x105Na 22/35

3x105Na: 26/32

Chciałbym, aby ZIKiT na łamach tego portalu odpowiedział na moje sugestie, bo dotyczy to wielu pasażerów. Na przyszłość ZIKiT powinien uzasadniać każde swoje decyzje i "zmiany" w komunikacji.

Pozdrawiam,
Cierpliwy Pasażer

Mieszkania Kraków. Sprawdź nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto