Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Hybrydowy Solaris wozi pasażerów w Krakowie

Małgorzata Stuch
Hybrydowy autobus solaris na ulicach Krakowa.
Hybrydowy autobus solaris na ulicach Krakowa. fot. Joanna Urbaniec
Hybrydowy Solaris od poniedziałku, 29 grudnia wozi pasażerów w Krakowie. Pierwszy kurs odbył się z przystanku "Struga" na linii nr 501. Autobus Solaris Urbino 18 Hybrid ma długość 18 metrów. To pierwszy pojazd z napędem hybrydowym, który kupiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie.

Do tej pory krakowski przewoźnik jedynie testował tego rodzaju autobusy. Nowy pojazd będzie stacjonował w Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce. Będą z niego korzystać przede wszystkim mieszkańcy Nowej Huty. Pojazd z hybrydowym napędem pojedzie m.in. na liniach nr 129, 139 i 501.

Prezentacja autobusu hybrydowego w ostatnich dniach grudnia 2014 roku nie jest przypadkiem - w przyszłym roku krakowski przewoźnik będzie świętował 140 lat funkcjonowania. Wyjazd nowoczesnej hybrydy na linię w Nowej Hucie jest jednocześnie inauguracją obchodów tego jubileuszu.

Autobus jest wyposażony w dwa rodzaje silników: spalinowy i elektryczny. W trybie hybrydowym jest zasilany zarówno przez silnik elektryczny jak i spalinowy. Ma także możliwość automatycznego przejścia do zasilania wyłącznie elektrycznego, pobierając energię z baterii i kondensatorów umieszczonych na dachu, np. po dojeździe do centrum miasta.

Wyposażony w hybrydowy napęd pojazd nie będzie bowiem wytwarzał zanieczyszczeń jadąc ulicami w centrum miasta. Warto zaznaczyć, że silnik spalinowy także jest przyjazny dla środowiska i spełnia surowe europejskie normy emisji spalin EEV.

Autobus hybrydowy wyróżnia także to, że baterie i kondensatory są ładowane nie tylko przez pracę silnika spalinowego, ale także poprzez rekuperację (magazynowanie energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania) i zewnętrzne ładowanie przez wtyczkę.

Autobus dzięki napędowi elektrycznemu jest bardzo cichy. Przy włączonym silniku elektrycznym nie potrzebuje skrzyni biegów, a silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę.

Autobus Solaris Urbino 18 Hybrid jest niskopodłogowy, ma 18 m długości, 2,55 m szerokości oraz 3,5 m wysokości. Posiada cztery pary podwójnych drzwi. Jednorazowo może przewieźć ok. 130 osób, w tym 47 na miejscach siedzących. Jest wyposażony w klimatyzację oraz system wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika.
Hybrydowy Solaris to nie jedyny pojazd napędzany energią elektryczną, który obecnie przewozi pasażerów w Krakowie. Od kwietnia 2014 roku istnieje regularna linia obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. Jeżdżą one na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Autobusy, które kursują w Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez firmy: Solaris Bus & Coach SA, LBUS oraz Rampini. Są eksploatowane w ramach testów, które pozwolą na dokładne sprawdzenie autobusów z napędem elektrycznym w regularnej komunikacji.

Wypożyczone pojazdy będą służyły mieszkańcom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych, które MPK planuje kupić wykorzystując środki z Unii Europejskiej.

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto