Gibała przeciwny dalszemu poszerzaniu strefy parkowania

redZaktualizowano 
Łukasz Gibała
Łukasz Gibała Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Łukasz Gibała, niezależny kandydat na prezydenta z komitetu wyborczego Kraków dla Mieszkańców, odpowiada na 15 pytań z zakresu transportu i komunikacji publicznej.

1. Na początek, jaki jest wg Pana największy problem transportowy Krakowa najpilniejszy do rozwiązania w najbliższych pięciu latach?

Korki. Badania wykazały, że Krakowianie tracą w korkach najwięcej czasu ze wszystkich mieszkańców dużych miast Polski, więcej nawet niż warszawiacy. To czas, który moglibyśmy w zamian spędzić na odpoczynku, z rodziną, albo ze znajomymi. Metody na korki są dobrze znane: rozwój komunikacji zbiorowej ze szczególnym uwzględnieniem kolei miejskiej, budowanie parkingów Park&Ride, rozwój infrastruktury rowerowej i budowanie obwodnic wyprowadzających część ruchu poza centrum miasta. Ponadto jestem gorącym zwolennikiem wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej w Krakowie dla osób, które płacą tutaj podatki. To rozwiązanie pozwoli zmniejszyć korki i smog.

2. Co powinno mieć większy priorytet w dużym mieście pokroju Krakowa: powszechna dostępność Miasta transportem indywidualnym, czy stawianie na transport zbiorowy?
Doświadczenia zachodnich miast pokazują, że problemy transportowe rozwiązuje przede wszystkim postawienie na transport zbiorowy: częste kursowanie linii, szybki przejazd, nowoczesny tabor. Oczywiście nie chodzi o zmuszanie absolutnie każdego do przesiadki na autobus czy tramwaj, a jedynie o zachęcenie jak największej liczby osób. Dlatego należy pamiętać też o potrzebach osób dojeżdżających autami. Oni jednak również skorzystają na rozwoju komunikacji miejskiej, bo im więcej osób się do niej przekona, tym mniejsze będą korki i tym samym poprawią się również warunki przejazdu samochodów. Zyskamy wszyscy.

3. A jak Pan ocenia obecnie poziom organizacji i funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Krakowie?
Jest sporo braków. W Krakowie praktycznie zignorowano temat kolei miejskiej, tramwaje wleką się po starych, zniszczonych torowiskach, do tego wciąż są rejony które od lat proszą o komunikację miejską i są ignorowane (m.in. strefa ekonomiczna w Czyżynach, Bodzów, Zarzecze czy połączenie Zesławic przez Mistrzejowicką). Kuleje też budowa nowych parkingów Park&Ride których mamy ledwie cztery i które budowane są wyjątkowo nieudolnie.

4. Czy Kraków wg Pana powinien mieć metro? A jeśli tak, to jaką to metro powinno mieć formę: ciężkiego metra, czy lekkiego np. w formie tuneli tramwajowych? A może obydwie?
Kraków potrzebuje komunikacji podziemnej. Analizy pokazały, że najlepszym rozwiązaniem dla naszego miasta, realnym finansowo, będzie premetro czyli przeprowadzenie pod centrum tuneli szybkiego tramwaju. Dzięki oddzieleniu od ruchu ulicznego, przejazd
komunikacją miejską odczuwalnie przyspieszy. W 2014 roku w referendum mieszkańcy naszego miasta niewielką przewagą głosów opowiedzieli się za budową metra. Ale pytanie zadane było bardzo ogólnie, bez pokazania kosztów tej inwestycji i jej tańszych alternatyw. Dlatego jeśli zostanę prezydentem, to ponownie rozpiszemy referendum, tym razem z bardziej rzetelnymi pytaniami.

5. Jak zapatruje się Pan na temat Kolei Miejskiej? Czy powinno się dążyć do wykorzystania potencjału tzw. Obwodnic kolejowych w ruchu międzydzielnicowym i podmiejskim? Czy Miasto powinno wesprzeć finansowo budowę brakujących przystanków?
Mocny rozwój kolei miejskiej to jeden z moich głównych postulatów i uważam, że władze miasta powinny ją wesprzeć. Dotyczy to zarówno tras po głównych ciągach, jak i wspomnianych obwodnicach. Pod tym względem jesteśmy niestety mocno w tyle za innymi
miastami na zachodzie, lecz i choćby za Warszawą. To niezrozumiałe, bo kolej przyniosłaby istną rewolucję komunikacyjną, skracając wielu mieszkańcom czas podróży o kilkanaście, a nieraz nawet więcej minut. Do tego potrzeba jednak kilku zmian i my je proponujemy: wyższe częstotliwości kursowania niż obecne raz na pół godziny, wybudowanie brakujących stacji oraz integracja taryfowa dzięki której pasażerowie tak pociągów, jak i autobusów czy tramwajów będą mogli podróżować na jednym bilecie miesięcznym.

6. Czy nakłady finansowe na komunikację miejską powinny wzrosnąć kosztem np. inwestycji drogowych? I jeśli tak, to na co powinny pójść, na częściej kursujące autobusy i tramwaje, czy na obniżkę cen biletów…
W pierwszej kolejności na pewno warto by zwiększyć liczbę kursów, zwłaszcza w rejonach gdzie linie jeżdżą rzadziej, a także poprowadzić autobusy do miejsc dotychczas pozbawionych dostępu do transportu zbiorowego. Nakłady powinny wzrosnąć lecz nie kosztem inwestycji, a raczej poprzez unikanie bezsensownych i wątpliwych wydatków. Przykładowo prezesi spółki „Trasa Łagiewnicka” dostali niedawno premie, mimo że drogę ledwo co zaczęto budować, a jej oddanie planowane jest dopiero za ponad dwa lata! Te pieniądze mogły w zamian pójść na komunikację miejską. Takich przykładów marnotrawienia publicznych pieniędzy jest mnóstwo.

7. …A może na bezpłatną komunikację miejską dla mieszkańców?
Bezpłatna komunikacja miejska nie musi za sobą pociągać dodatkowych nakładów finansowych. Średni wpływ z podatku PIT do budżetu miasta to 2250 zł rocznie od osoby, a w Krakowie mieszka około 230 tysięcy ludzi, którzy nie rozliczają tu podatku. W zeszłym roku do budżetu miasta wpłynęło około 270 mln zł ze sprzedaży biletów, więc wystarczy, że co druga z tych osób zacznie rozliczać się tutaj i budżet się zbilansuje. W praktyce nawet mniej, bo przecież przyjezdni i turyści wciąż będą musieli kupować bilety. Takie rozwiązanie wprowadzono w liczącym kilkaset tysięcy mieszkańców Tallinnie i miasto wyszło na tym nawet na plus.

8. Czy Miasto powinno dążyć do ograniczenia możliwości parkowania na chodnikach?
Można taką propozycję rozważyć w zabytkowym centrum, tam gdzie brakuje miejsca dla pieszych albo gdzie tego miejsca mogłoby być więcej. Jednak trzeba wtedy dać w zamian parkującym rekompensatę, np. w postaci dodatkowych miejsc do parkowania na jezdni. Ponadto dzięki miksowi 3 rozwiązań – przyspieszeniu budowy parkingów park and ride, inwestycjom w komunikację miejską oraz podniesieniu dla przyjezdnych opłat za parkowanie w centrum – można zmnie

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3