Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ZIO 2022. Igrzyska: zabawa za 9,5 mld

Dawid Serafin, Piotr Rąpalski
Zimowe Igrzyska Olimpijskie 2014 w Soczi okazały się wyjątkowo udane dla Polski
Zimowe Igrzyska Olimpijskie 2014 w Soczi okazały się wyjątkowo udane dla Polski Paweł Relikowski
Dotarliśmy do utajnionego przez urzędników wniosku o organizację zimowych igrzysk w 2022 r. w Krakowie. Opracowała go szwajcarska firma na podstawie koncepcji przedstawionej przez władze Krakowa. Planowane wydatki na przygotowanie imprezy zostały mocno uszczuplone w stosunku do pierwotnych założeń: z 21 mld zł zrobiło się 9,5 mld zł. Urzędnicy wyrzucili z wniosku inwestycje, którymi mamili krakowian opowiadając o "skoku cywilizacyjnym" naszego miasta, który miał nastąpić dzięki igrzyskom.

ZIO 2022. Internauci śmieją się z logotypu Krakowa [MEMY]

Braki i przechwałki
W dokumencie brakuje m.in. budowy tras pychowickiej, łagiewnickiej i zwierzynieckiej w Krakowie. Próżno szukać także trasy balickiej. A na te drogi trzeba wydać ok. 3,5 mld zł. Zabrakło też kwoty na rozbudowę lotniska w Balicach, choć we wstępnych założeniach planowano na ten cel 500 mln zł. Północna obwodnica miasta za 1,8 mld zł też wypadła z planów.
Już w liście do szefa MKOl otwierającym dokument można wyczytać, że autorzy dokumentu zaklinają rzeczywistość: "Zintegrowany transport i infrastruktura już jest na miejscu, a inwestycje strategiczne na ukończeniu".

Zgadza się w przypadku hali w krakowskich Czyżynach i Centrum Kongresowego, ale daleko nam np. do końca przebudowy zakopianki. Krakowscy urzędnicy uspokajają jednak MKOl: "Obiekty igrzysk w Myślenicach, Zakopanem i Jasnej mają dobre połączenie z Krakowem". I dalej: "Za Rabką jest dobra sieć wysokiej jakości dróg, które dają alternatywy dojazdu do Zakopanego". Na szczęście przyznają, że akurat te drogi trzeba rozbudować. Urzędnicy obiecują też, że po remoncie torów kolejowych zamiast 4 godzin podróż do Zakopanego zajmie 2 godz.

Ale przecież wszystko jest do zrobienia: "Plan igrzysk jest do udźwignięcia, szczególnie z powodu siły polskiej ekonomii" czytamy w liście. Widnieją pod nim podpisy premiera Donalda Tuska, prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego i Andrzeja Kraśnickiego, przewodniczącego Polskiego Komitetu Olimpijskiego.

Co, gdzie i za ile? Kraków
Igrzyska mają odbyć się między 11 a 27 stycznia 2022 r. "Z 11 obiektów 6 już istnieje, 4 są planowane i tylko jeden nowy jest potrzebny - tor saneczkowy" - czytamy w dokumencie aplikacyjnym. W hali w Czyżynach mają się odbyć turnieje łyżwiarstwa figurowego i shortracku. Centrum medialne lokalizuje się w budowanej hali targów Kraków EXPO przy ul. Centralnej, a wydarzenia kulturalne i konferencje będzie gościć powstające Centrum Kongresowe. To jednak inwestycje niezwiązane bezpośrednio z igrzyskami. I faktycznie już na ukończeniu.

Co innego pozostałe obiekty sportowe. Hokej mężczyzn odbędzie się nie, jak planowano jeszcze kilka miesięcy temu, w Oświęcimiu i Katowicach, ale - jak już wcześniej pisaliśmy - na stadionie Cracovii. Aby było to możliwe, trzeba wydać 194 mln zł na zadaszenie stadionu i tajemnicze "dodatkowe czasowe obiekty". Urzędnicy piszą o "przyspieszeniu istniejących już planów rozbudowy stadionu". Ale o takich nikt nie słyszał, dopóki nie pojawił się pomysł igrzysk.

Zbudować trzeba nową halę Wisły przy ul. Reymonta na ok. 6 tys. widzów. Pod hokej kobiet. To obiekt, którego TS Wisła od lat potrzebuje dla meczów koszykówki. Do tej pory TS wyceniał koszty na ok. 55 mln zł. Pod igrzyska trzeba wydać już 160 mln zł.
Ceremonia otwarcia i zamknięcia igrzysk odbędzie się z kolei na stadionie Wisły. Na Błoniach ma powstać strefa kibiców z niebiletowanymi atrakcjami.

Ponadto trzeba wybudować halę do łyżwiarstwa szybkiego obok Akademii Wychowania Fizycznego (150,2 mln zł) i halę do curlingu przy ul. Kolnej (40,9 mln zł). To zupełna nowość. A przecież wcześniej urzędnicy zaznaczali, że od nowa musi powstać tylko jeden obiekt - tor saneczkowy w Myślenicach (koszt - 308 mln zł).

Wioska olimpijska planowana jest na aż 31 ha w okolicy parku Lotników Polskich. Mają to być prywatne i miejskie inwestycje, które planuje się wykorzystać po igrzyskach. Potrzeba 3,5 tys. łóżek, które mają pojawić się w 10-12-piętrowych blokach.

Zakopane i Słowacja
Zakopane będzie gościć kolejne konkurencje. Tu planowana jest budowa drugiej wioski olimpijskiej. Potrzeba 2,5 tys. łóżek, które mają pojawić się w 5-piętrowych domach.

W polskich Tatrach planowane jest rozegranie dyscyplin w skokach i biegach narciarskich. Trzeba przebudować skocznie w Zakopanem (64,9 mln zł), a w Jurgowie - za 36,2 mln zł - zbudować Centrum Sportów Zimowych, gdzie mają się odbyć zawody freestyle i snowboardu. Biatlon ma gościć Kościelisko. Tam planowana jest rozbudowa stadionu, tras i strzelnicy. Koszt - 49,7 mln zł.
Narciarstwo alpejskie odbędzie się w Jasnej na Słowacji. Trzeba zainwestować w trasę do zjazdu i slalomu i zakwaterowanie dla widzów. Te koszta, ok. 558 mln zł, poniosą Słowacy. Zawodnicy mają mieszkać w kampusie Słowackiej Akademii Wojskowej 13 km od Jasnej.

Mieszkańcy czekają

Z dokumentu wynika, że krakowianie są dobrze poinformowani o staraniach Krakowa o igrzyska. Trudno się z tą tezą zgodzić - dokument aplikacyjny urzędnicy oficjalnie zaprezentują dopiero w poniedziałek, a stronę internetową uruchomili pięć dni temu. Według autorów dokumentu mieszkańcy popierają igrzyska. Ma to wynikać z sondażu przeprowadzonego w listopadzie wśród zaledwie 500 krakowian. 66 proc. z nich było za igrzyskami.

O komentarz do dokumentu aplikacyjnego zapytaliśmy Jagnę Marczułajtis-Walczak oraz Filipa Szatanika, dyrektora Wydziału Informacji Urzędu Miasta Krakowa. Oboje odmówili wypowiedzi.

Co jeszcze ciekawego wyczytaliśmy w dokumencie

- Jedna z sekcji dokumentu dotyczy środowiska naturalnego. Urzędnicy wykazują, że zanieczyszenie pyłami PM10 w Krakowie spada z roku na rok. W 2012 średnie zanieczyszenie wyniosło 93 mikrogramy na metr sześcienny, a w 2013 już tylko 65. Norma wynosi 50. Autorzy nie ujawniają jednak, że w miesiącach zimowych, kiedy odbywają się igrzyska, wskaźniki dzienne utrzymują się na poziomie nawet 150 mikrogamów na m sześc. Pomysł na rozwiązanie problemu w dokumencie to ogólnie opisane programy rządowe i miejskie. W złożonym wniosku nie ma mowy o inwestycjach ekologicznych. A przecież co jakiś czas przewodnicząca Komitetu Kraków 2022 Jagna Marczułajtis-Walczak podkreśla, że dzięki igrzyskom Kraków zyska czyste powietrze. W pierwszym projekcie budżetu olimpijskiego opracowanym przez urzędników na wydatki związane z ekologią planowano 1,2 mld zł.

Fakt, że w Tatrach normy nie są przekraczane. Ale tu inny problem. Urzędnicy piszą: "Kraków jest zimowym rajem z idealnymi warunkami meteo, które w dużej mierze obniżą konieczność sztucznego naśnieżania stoków". Ostatnie zimy pokazują jednak zupełnie inną sytuację.

Urzędnicy podają też nierealne czasy przejazdu między miejscowościami. Np. twierdzą, że z lotniska w Balicach do wioski olimpijskiej w Czyżynach można dojechać w 20 minut (autobusem przez miasto), a do Zakopanego w niecałe 2 godziny (możliwe, pod warunkiem że nie ma korka na zakopiance)

- W dokumencie nie ma też kosztów związanych z promocją igrzysk. Wcześniej zakładano je na poziomie miliarda złotych. Nie wiadomo także, ile wydamy na samą obsługę igrzysk, np. koszty transportu, ochrony...
Rosną natomiast koszty dotyczące procesu ubiegania się o igrzyska. Wcześniej mówiono, że miasto wyda na to 48 mln zł plus 18 mln zł dla firmy EKS, która pomaga nam w staraniach. Czyli w sumie 64 mln zł. Z dokumentu wynika jednak, że będzie to prawie 80 mln zł.

**

Od redakcji:**

Opracowując materiał oparliśmy się tylko na danych zawartych we wniosku aplikacyjnym złożonym przez władze Krakowa. Policzyliśmy koszty dla inwestycji, które mają być realizowane tylko na terenie Małopolski. Nie dodaliśmy też do naszych obliczeń żadnych innych kosztów, których nie było zapisanych we wniosku, jak niektóre media. Zaznaczyliśmy jednak w tekście, że w porównaniu do wstępnych założeń wypadło sporo inwestycji drogowych. Zaznaczyliśmy też, że wniosek nie podaje żadnych kosztów związanych z promocją, samą organizacją imprezy (transport, ochrona itp.) czy ekologią. Choć w pierwotnych założeniach takie koszty były uwzględnione.

Lista inwestycji zawarta w dokumencie aplikacyjnym Krakowa, złożonym w MKOl

Stadion Cracovii
Piłkarski obiekt zostanie zabudowany dachem. Jeśli dostaniemy igrzyska, odbędą się tam mecze hokeja.
Koszt: 194 mln 460 tys. zł

Hala Wisły
Obiekt na 6 tys. miejsc zostanie wybudowany od nowa. Będą rozgrywane tutaj zawody w hokeja.
160 mln 68 tys. zł

Budowa hali przy ul. Kolnej
Kolna Arena to mający powstać obiekt na 3,5 tys miejsc. Mają się tam odbywać zmagania w curlingu.
40 mln 980 tys. zł

Tor bobslejowy

W Myślenicach ma powstać tor bobslejowy. Rozegrane zostaną tam także zawody w saneczkarstwie.
308 mln 190 tys zł

Trasy biegowe
Mają powstać w Zakopanem, wraz z 3 tys. miejsc do siedzenia i 7 tys. miejsc stojących. Na tym obiekcie organizatorzy chcieliby przeprowadzić zawody w narciarstwie oraz kombinację norweską.
80 mln 310 tys. zł

Skocznie narciarskie
Przebudowa dwóch skoczni narciarskich, które powstały pod Tatrami w 1925 roku.
64 mln 920 tys. zł

Stadion biatlonowy
Ma powstać w Kościelisku.Stadion będzie mieć 3 tys. miejsc siedzących i 7 tys. miejsc stojących.
49 mln 770 tys. zł

Ośrodek w Jurgowie

Rozbudowa stacji narciarskiej Hawrań. Rozegrany zostanie tutaj snowboard.
36 mln 210 tys. zł

Centrum prasowe
Przygotowanie i wynajęcie pomieszczeń pod centrum prasowe. Będzie się ono znajdować w EXPO Kraków.
36 mln 900 tys. zł

Hala do łyżwiarstwa
Pomieści 6 tys. widzów. Zostaną na niej rozegrane zawody łyżwiarskie. Zbudowana ma być blisko AWF.
150 mln 240 tys. zł

Wioska w Krakowie
Zajmować będzie 31 hektarówi zostanie zbudowana niedaleko parku Lotników Polskich. Pomieści 3,5 tys. osób
160 mln 170 tys. zł

Wioska w Zakopanem
Ma zajmować 22,5 ha. Położona 7 km od centrum. Pomieści 2,5 tys. osób
229 mln 620 tys. zł

DK 7 Kraków-Myślenice
Podniesienie standardu drogi (m.in. modernizacja skrzyżowań).
300 mln zł

S7 Lubień-Rabka
Budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej (cztery pasy jezdni, w tym 2 km tunelu).
3 mld 474 mln zł

DK 47 Rabka-Nowy Targ
Rozbudowa do czterech pasów wraz z modernizacją skrzyżowań.
1 mld 596 mln zł

DK 47 do Zakopanego
Przebudowa drogi z Nowego Targu do Zakopanego. Ma tu zostać dobudowany dodatkowy pas drogi, zostaną też przebudowane skrzyżowania.
264 mln zł

S7 Rybitwy- Igołomska
Budowa sześciu pasów jezdni i dwóch węzłów.
729 mln zł

Linia kolejowa do Balic
Modernizacja linii kolejowej do Balic.
264 mln zł

Kraków - Zakopane

Modernizacja linii kolejowej łączącej Kraków, Rabkę i Zakopane.
561 mln zł

Naprawa torowisk
Remont 13,5 km szyn tramwajowych w Krakowie.
135 mln zł

Drogi wojewódzkie

Remont dróg wojewódzkich (87,1 km): Czarna Góra-Łysa Polana, Poronin- Bukowina Tatrzańska, Białka-Nowy Targ, Chabówka-Zakopane.
105 mln zł

Nowe linie tramwajowe
Trzy nowe linie tramwajowe w Krakowie łączące: Lipską z Wielicką, Meissnera z Mistrzejowicami oraz Krowodrzę Górkę z Górką Narodową
468 mln zł

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: ZIO 2022. Igrzyska: zabawa za 9,5 mld - Kraków Nasze Miasto

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto