Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej w 2016 r. Walczymy o 17 minut i zmniejszenie korków na ulicach [MAPA]

Piotr Rąpalski
Pociągi z Krakowa do Zakopanego i Skawiny nie będą musiały wjeżdżać do  Płaszowa
Pociągi z Krakowa do Zakopanego i Skawiny nie będą musiały wjeżdżać do Płaszowa Michal Sikora / Polskapresse
Budowa łącznicy kolejowej między stacjami Zabłocie i Krzemionki dojdzie do skutku. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju właśnie odrzuciło sprzeciw użytkowników działek, przez które ma przebiegać trasa. Zostaną wywłaszczeni.

Dzięki torom położonym na dwóch estakadach pociągi jadące z Krakowa Głównego do Skawiny i Zakopanego nie będą musiały wjeżdżać do Krakowa-Płaszowa i zawracać. To skróci czas przejazdu o ok. 20 minut. Ponadto odciąży linię Kraków - Wieliczka, gdzie pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej będą mogły jeździć częściej.

PKP już wykupują działki
Wojewoda małopolski wydał decyzję o lokalizacji łącznicy już w październiku 2013 roku. Do ministerstwa odwołało się od niej jednak kilkudziesięciu właścicieli i użytkowników terenów, po których ma przebiegać. W sporej części to jednak działki miejskie i skarbu państwa. Dopiero teraz minister utrzymał decyzję w mocy i odrzucił głosy sprzeciwu. Decyzja dotyczy też przejęcia terenu pod nową stację Kraków-Grzegórzki w okolicy Hali Targowej wraz z dużym parkingiem dla aut, ale to pieśń przyszłości.

- Przejmowane działki zostaną przez nas wykupione, w tym również działki miejskie, a wszystkim właścicielom i użytkownikom zostaną wypłacone odszkodowania - zapewnia Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. Wykupywanie już się rozpoczęło. Jego koszt został oszacowany na około 80 mln zł.

Pociągi pojadą górą
Pod łącznicę nie trzeba będzie jednak burzyć całych osiedli. Tory pobiegną na dwóch estakadach nad skrzyżowaniem ul. Wielickiej, Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. Filary estakad staną w wolnych miejscach. Na dalszej trasie faktycznie trzeba będzie je postawić na działkach zabudowanych, ale głównie magazynami i starymi zakładami produkcyjnymi, w okolicy ul. Hetmańskiej.

W najwyższym punkcie estakady mierzyłyby 14,5 metra, w najniższym - 7,5 metra. Każda z nich miałaby ponad kilometr długości. Pozostała część torów powstanie na nasypach kolejowych. Łącznie torów trzeba wybudować ponad 2,5 km. - Dzięki łącznicy skróci się przejazd z Krakowa do Zakopanego. W Płaszowie zmiana kierunku jazdy, przeczepienie lokomotyw i obowiązkowa próba hamulców, którą trzeba wykonać, trwa ok. 20 minut. A to sporo dla pasażera, patrząc na to ile dziś jeździmy do Zakopanego - mówi Adam Szewczyk, naczelnik sekcji drużyn pociągów w Przewozach Regionalnych.
Pociągi do stolicy Tatr jadą dziś 4-5 godzin. Szewczyk zauważa, że w przyszłości kolejne 20 minut mamy też oszczędzić w Suchej Beskidzkiej. Tam również do roku 2015 planowana jest budowa łącznicy, dzięki której zmiana kierunku jazdy nie będzie konieczna.

Inwestycja za 330 mln zł

W Krakowie w ramach inwestycji zostanie ponadto przebudowana stacja Kraków-Krzemionki przy ul. Za Torem. Powstanie tu parking dla samochodów i przejście podziemne łączące perony. Po drugiej stronie łącznicy zmodernizowana zostanie stacja Kraków-Zabłocie. Tu parkingi będą dwa i przejście podziemne. Ponadto powstanie droga dojazdowa wzdłuż nasypu, połączona rondem z ulicami Przemysłową i Lipową.

Koszt inwestycji szacuje się na 330 mln zł, z czego ponad 200 mln zł ma refundować Unia Europejska. I tu pojawia się problem. Budowę planowano rozpocząć na początku br., ale rozpatrywanie odwołań trwało długo. PKP PLK mają już gotowy projekt, ale muszą ogłosić przetarg na jego wykonawcę.

Prace, które mają potrwać ok. 18 miesięcy, mogą zacząć się dopiero na przełomie 2014 i 2015 roku. Skończą się więc w połowie roku 2016. Tymczasem projekty unijne trzeba zrealizować i rozliczyć do końca 2015.

Kolejarze mogą próbować jednak podzielić projekt na etapy i część za pieniądze z Brukseli wykonać wcześniej. Możliwe, że mają też inny pomysł na sfinansowanie budowy.- Przygotujemy różne scenariusze dotyczące źródeł finansowania - kwituje Dorota Szalacha z PKP PLK.

***

Szybka kolej w 2016 r. Walczymy o 17 minut i zmniejszenie korków na ulicach

Łącznica jest ważnym elementem tworzonej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Skróci m.in. czas przejazdu z Krakowa do Skawiny. - Oznacza to skrócenie czasu jazdy na tej trasie nawet o 17 minut w porównaniu z aktualnymi rozkładami jazdy. Obecnie czas przejazdu pociągów wynosi od 36 do 41 min - mówi Filip Szatanik, zastępca dyrektora ds. informacji UMK. - Liczymy, że łącznica i SKA zwiększy popyt na kolej i zmniejszy ruch samochodowy w mieście - dodaje.

Ponadto dzięki temu, że część pociągów jadących z Krakowa będzie mogła szybciej "odbić" łącznicą na południe, będzie można zwiększyć częstotliwość pociągów z Wieliczki przez Płaszów do Balic oraz z kierunku
Tarnowa, przez Kraków, w stronę Oświęcimia.

Niestety, na SKA poczekamy prawdopodobnie jeszcze do roku 2016. Gotowe są nowe tory na trasie Kraków - Wieliczka, ale na pozostałych kierunkach prace ciągle trwają.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto