Dieta dla Mezomorfika

Materiał partnera zewnętrznego Zaktualizowano 

Mezomorfik to jeden z somatotypów, czyli typów sylwetki, w typologii Sheldona. Można powiedzieć, że jest to osoba, której można pozazdrościć, zarówno proporcji, jak i predyspozycji treningowych.

Nie bez powodu mówi się, że jest to urodzony sportowiec, a sylwetka atletyczna oraz łatwość w osiąganiu założonych planów treningowych, predestynują mezomorfików praktycznie do każdej dyscypliny sportowej i formy aktywności fizycznej.

Mezomorfik – typ sportowy

Wzorcowy mezomorfik łączy w sobie najlepsze cechy innych somatotypów. Z jednej strony mamy tu muskulaturę, łatwość budowania masy mięśniowej, z drugiej doskonałe proporcje, zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn.

Typ mezomorficzny to bardzo często sylwetka atletyczna, szczególnie u panów, dlatego u wielu sportowców przeważają cechy typowe dla tego somatotypu, czyli:

* muskularna budowa,

* szerokie barki,

* wąska talia,

* wąskie biodra,

* wyraźne zarysowane mięśnie,

* łatwość w budowaniu masy mięśniowej,

* niski poziom tkanki tłuszczowej,

* proporcjonalna budowa ciała,

* duża siła,

* umięśnione nogi, ale niekonieczne masywne,

* mocne kości i stawy,

* dobry metabolizm.

Wbrew pozorom mezomorfik to nie tylko sylwetka doskonała w przypadku mężczyzn, choć oczywiście powyższe cechy idealnie sprawdzają się u wysportowanych, silnych panów. Idealny mezomorficzny mężczyzna ma wymarzoną sylwetkę w kształcie litery V, czyli szerokie barki i wąskie biodra oraz dobrze rozwinięte mięśnie nóg, szczególnie łydek. Z kolei kobieta o tym somatotypie będzie miała najbardziej pożądaną sylwetkę klepsydry, czyli szersze barki oraz biodra przy wąskiej talii.

Nie da się ukryć, ze mezomorfik to zestaw cech wyjątkowo sprzyjających osobom aktywnym, sportowcom, to znakomity kapitał wyjściowy i predyspozycje, co nie oznacza, że mezomorfik ma wszystko dane na zawsze i nic nie musi robić. Dla zachowania czy uzyskania wymarzonej sylwetki musi stosować odpowiednią dietę oraz zadbać o aktywność fizyczną.

Dieta dla mezomorfika

Ze względu na specyfikę tego somatotypu, mezomorfik może zajmować się praktycznie każdą formą zdrowego ruchu, sportu rekreacyjnego czy wyczynowego. Bardzo duże znaczenie ma jednak prawidłowo skomponowany jadłospis, mimo stosunkowo dobrego metabolizmu. Dla wielu osób z tym somatotypem najlepszą opcją jest dieta na masę, szczególnie w przypadku mężczyzn zajmujących się sportem, pracujących nad wrodzoną sylwetką atletyczną. Metabolizm mezomorfika jest dobry, ale to nie błyskawiczne spalanie ektomorfika, a zatem ważne są rozsądne proporcje, jeśli chodzi o węglowodany i tłuszcze.

Mezomorfik dobrze buduje mięśnie, ale nie jest urodzonym siłaczem jak endomorfik, musi więc dostarczać organizmowi sporo wartościowego białka. Według zaleceń powinno być to ok. 2-2,5 g na kilogram masy ciała. Większe ilości mogą stymulować dodatkowo metabolizm, co sprawi, że białko i tak nie zostanie przyswojone przez organizm.

Tłuszcze mają również istotne miejsce w diecie dla mezomorfika, ze względu na ich wpływ na prawidłową gospodarkę hormonalną (produkcja testosteronu u mężczyzn i hormonów kobiecych u pań). Tłuszcze powinny zaspokajać około 35% zapotrzebowania kalorycznego. Natomiast wartościowe węglowodany w menu mezomorfika stanowią optymalne źródło energii, niezbędnej w zbilansowanej diecie na masę.

Nie można również pominąć bardzo istotnej kwestii odpowiedniej podaży płynów transportujących tlen i składniki odżywcze do mięśni. Mezomorfik powinien zapewnić organizmowi potrzebne mikroelementy oraz witaminy (np. antyoksydanty), nie tylko w diecie, ale również w dobrze zaplanowanej suplementacji.

Doskonałym sposobem na budowanie masy mięśniowej dietą jest wyeliminowanie z niej tego, co obiektywnie i bezdyskusyjnie niezdrowe, czyli przetworzonej żywności, fast foodów, słodyczy, nadmiaru soli. To ogromny atut somatotypu mezomorficznego - rezygnacja ze „śmieciowego” jedzenia wystarczy, aby pojawiły się widoczne efekty.

Na dietę mezomorfika ma wpływ również cel treningowy – czy jest to redukcja tkanki tłuszczowej czy praca nad mięśniami. Co ważne, organizm mezomorficzny ma umiejętność jednoczesnego spalania tłuszczu i budowania muskulatury.

Jak powinien trenować mezomorfik

Proporcjonalnie zbudowany, silny i sprawny mezomorfik ma niemal nieograniczony wybór i naturalne predyspozycje do różnych form ruchu. W jego przypadku sprawdzi się trening wydolnościowy i ćwiczenia siłowe, wzmacniające. Mimo to warto zdecydować się na pracę z profesjonalnym trenerem, który przygotuje odpowiedni plan treningowy.

Okazuje się bowiem, że zbyt intensywne zajęcia cardio mogą spowalniać budowanie masy mięśniowej. Trening aerobowy jest potrzebny, ale na ogół wystarczy poćwiczyć intensywnie dwa razy w tygodniu (np. interwały, które nie spalają tak masy mięśniowej).

Mezomorfik pracujący nad redukcją tkanki tłuszczowej może zdecydować się na więcej aerobów, ale nadal musi wystrzegać się przetrenowania. Może wtedy spożywać więcej białka, które podkręca przemianę materii. Kobiety z tym somatotypem osiągną doskonałe efekty stawiając na trening siłowy całego ciała z niewielkimi obciążeniami i większą ilością powtórzeń (np. TBC).

Podobnie jak w przypadku innych somatotypów również mezomorfik rzadko „występuje w naturze” w wersji stuprocentowej. Na ogół mamy do czynienia z przewagą pewnych cech, co może dać np. somatotyp mezo-ektomorficzny lub mezo-endomorficzny. Warto oczywiście poznać predyspozycje, możliwości i ograniczenia, bo dzięki temu można opracować idealny plan treningowy raz optymalną dietę.

Jeśli jesteś mezomorfikiem i potrzebujesz diety w sam raz pod siebie, skorzystaj z portalu Cateromarket – gdzie znajdziesz setki cateringów dietetycznych oferujących swoje diety.

Wideo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3