Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa S7. Umowa na budowę kolejnego odcinka podpisana [Aktualizacja]

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Fot. Infografika
To będzie jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat. Wczoraj w końcu podpisana została umowa z włoską firmą Salini, która zaprojektuje i zbuduje kluczowy, północny odcinek drogi ekspresowej S7 – Kraków – Widoma. 18-kilometrowy odcinek S7 rozpoczynał będzie się od węzła Nowa Huta w rejonie ul. Igołomskiej – czyli w miejscu gdzie obecnie kończy się droga ekspresowa – i poprowadzony zostanie w kierunku województwa świętokrzyskiego, do węzła Widoma.

Droga ta będzie miała newralgiczne znaczenie. Kierowcy jadący od strony Kielc i Warszawy nie będą już musieli tkwić korkach m.in. na al. 29 Listopada i przejeżdżać przez środek Krakowa, by dostać się na południe. Tylko właśnie dzięki połączeniu nowego i istniejącego już odcinka S7, będą mogli okrążyć miasta i dostać się szybko do autostrady A4. – Ta inwestycja będzie miała więc ponadregionalne znaczenie, ale oczywiście w dużej mierze wpłynie również na sytuację w Krakowie. Dzięki niej zmniejszą się korki w mieście – podkreślał wczoraj minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas podpisania umowy z wykonawcą inwestycji.

Fizycznie, budowa nowego odcinka S7 rozpocząć ma się w 2020 roku. Wykonawca najpierw musi przygotować projekt i uzyskać wszystkie potrzebne zezwolenia.

– To będzie bardzo skomplikowana inwestycja, ponieważ nowa droga krzyżować będzie się istniejącymi ulicami czy torowiskami w mieście. Wykonawca będzie musiał tak prowadzić prace, by nie zablokować ruchu chociażby na al. Solidarności. Zgodnie z koncepcją ma nad nią powstać estakada, ale szczegóły ujęte zostaną dopiero w projekcie – wylicza Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Tylko na terenie Krakowa powstaną – w ramach inwestycji – też nowe, ogromne węzły drogowe „Mistrzejowice” (rejon ul. Morcinka) i „Grębałów” (rejon ul. Kocmyrzowskiej). Przebudowane zostanie też linia tramwajowa do Wzgórz Krzesławickich – czasowo zostanie wyłączona z ruchu. Docelowo tramwaje mają przejeżdżać po estakadzie, nad drogą S7.

– Plan jest taki, że nowym odcinkiem S7 Kraków-Widoma kierowcy pojadą w 2023 roku – podkreśla dyrektor Pałasiński.
Koszt całej, planowanej od lat inwestycji to 1 mld 72 miliony złotych.

Na naszych łamach wielokrotnie opisywaliśmy problemy GDDKiA w wyborem jej wykonawcy. Cała procedura przetragowa trwała blisko trzy lata. Najniższą cenę - 1,02 mld zł - zaproponowała Impresa Pizzarotti. Generalna Dyrekcja uznała ją jednak za rażąco niską. Kolejna - firmy Salini Impregilo - była tylko o 5 proc. wyższa. Najpierw GDDKiA odrzuciła ofertę pierwszej, a potem także drugiej. W przypadku firmy Salini powodem było zerwanie z nią umowy na inną inwestycję (drogę S8 na odcinku Marki - Kobyłka). Odwołania od decyzji GDDKiA przeciągały sprawę. Ostatecznie Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła protest firmy Salini na decyzję o jej wykluczeniu. Uznała, że skoro firma buduje zakopiankę (w rejonie Rabki) i wywiązuje się z kontraktu, to niepowadzenie koło Warszawy nie ma znaczenia. I właśnie z Włochami została wczoraj podpisana umowa.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa S7. Umowa na budowę kolejnego odcinka podpisana [Aktualizacja] - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto