Zakupy internetowe to już nasza codzienność. Nie zawsze jednak to, co tak ładnie prezentuje się na zdjęciu, odpowiada stanowi faktycznemu zakupionej rzeczy. Nie ten materiał, nie ten kolor, nie ten rozmiar, nie ta jakość - powodów naszego niezadowolenia może być nieskończenie wiele. W jakim trybie mamy prawo zwrócić towar bez ponoszenia dodatkowych kosztów czy bez podawania przyczyny? Sprawy handlu on-line bardzo precyzyjnie regulują prawa konsumenta, których znajomość pomaga nam w sytuacjach trudnych.

Bez podania przyczyny
Po pierwsze wszystkie zakupy, których dokonaliśmy on-line możemy zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu zawarcia transakcji. Czyli jeżeli dotrzymamy ustawowych dwóch tygodni na zwrot, nikt nie ma prawa żądać od nas dodatkowych wyjaśnień. To istotna wiadomość, zwłaszcza w sytuacji, kiedy sprzedawcy zadając pytania, czasem próbują nam znowu coś sprzedać. Warto wiedzieć, kiedy zaczyna się odliczanie - dokładnie od momentu, w którym odebraliśmy towar (lub usługę). Czyli jeżeli paczka leżała na poczcie tydzień, zanim ją odebraliśmy, to czas na zwrot liczy się dopiero od momentu, w którym trafiła do naszych rąk. Jeżeli sprzedawca nie poinformował nas o powyższych prawach - np. w regulaminie sklepu - czas na zwrot wydłuża się aż do 12 miesięcy! Dotyczy to także towarów, które kupiliśmy telefonicznie.

Nie warto przepłacać za wysyłkę
Sprzedawcy rzadko informują o tym konsumentów, ale w przypadku zwrotu towaru są zobowiązaniu do oddania nam także kosztów wysyłki. Jednak tylko do najniższej kwoty transportu, oferowanej przez sklep. Na dokonaniu przelewu na nasze konto sprzedawcy mają również 14 dni. Czyli nie warto zwracać nietrafionego towaru najszybszym kurierem, bowiem niczego to nie przyspieszy, a za droższą usługę de facto zapłacimy z własnej kieszeni.

Sprzedawcy starają się chronić biznes regulaminami, które z reguły mają na celu zadbanie o jakość transakcji w zgodzie z prawem. Zdarzają się jednak w nich zapisy, które nie mają żadnej mocy prawnej. Należą do nich m.in.: - żądanie zwrotu towaru z nienaruszonym opakowaniu - jak przymierzyć sukienkę lub sprawdzić, czy krem nie uczula, bez naruszenia opakowania? - oraz wymaganie od klienta dokonania zwrotu wyłącznie w oparciu o formularz zamieszczony na stronie internetowej lub dołączony do przesyłki. Odstąpienie przez klienta od umowy w wymaganym terminie może odbyć się w dowolny sposób - telefoniczny, mailowy czy osobisty. Istnieje także przypadek, w którym sprzedawca może żądać od nas ekwiwalentu za poniesione straty - jeżeli zniszczyliśmy towar lub nosi on tzw. wyraźne ślady użytkowania.

Finanse

Więcej na temat: