Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będą kontrole ogródków kawiarnianych i reklam przy drodze

Redakcja
Ogródki gastronomiczne w Krakowie
Ogródki gastronomiczne w Krakowie Andrzej Banas
W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa powstał niedawno specjalny pion, który zajmie się kwestiami zajmowania pasa drogowego. Urzędnicy w połowie maja rozpoczną wzmożone kontrole, czy ogródki gastronomiczne oraz przydrożne reklamy są ustawione zgodnie z wydanymi pozwoleniami. Co ciekawe, urzędnicy zaczynają kontrolę po tym, jak radca prawny magistratu przypomniał, że... takie są kompetencje urzędników. Piotr Łanoszka zwrócił na to uwagę, gdy rada miasta uchwalała przepis o zakazie reklam i dykt wyborczych na przydrożnych słupach.

Urzędnicy zapowiadają ochronę pasa drogowego - czyli najczęściej chodników i poboczy. Fachowo mówiąc, pas drogowy to wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu czy zarządzania drogą

Wzmożone kontrole ruszą po majówce. - Inspektorzy kontrolują urządzenia reklamowe (szyldy, tablice, słupy ogłoszeniowe) oraz obiekty handlowe, jak „letnie” ogródki. Z uwagi na wyjątkowy charakter i walory estetyczne Parku Kulturowego, to ten obszar znajdzie się pod naszym szczególnym nadzorem – podkreśla Agnieszka Piwowarczyk-Greniuk, zastępca dyrektora ds. zajęcia pasa drogowego w ZDMK. Kontrole w pierwszej kolejności obejmą więc ścisłe centrum Starego Miasta z Rynkiem Głównym na czele.

Kto może zająć pas drogowy?

Każdy przedsiębiorca, który stawia ogródek gastronomiczny lub reklamę w pasie drogowym powinien posiadać stosowne zezwolenie wydane przez ZDMK oraz mieć uregulowaną opłatę. Jeśli te warunki nie są spełnione, to inspektorzy ZDMK naliczają kary.

Urzędnicy przekonują, że kontrole są prowadzone regularnie, również po otrzymaniu zgłoszenia od mieszkańców. Podkreślają, że chodzi o dbanie o estetykę i jakość przestrzeni miejskiej, która nie powinna być w dowolny sposób zagospodarowywana. W ubiegłym roku przeprowadzono 3791 kontroli. Teraz urzędnicy liczą, że będzie ich więcej.

Urzędnicy przypomnieli sobie o swoich kompetencjach

Co ciekawe, nowy pion i zapowiedź wzmożonych kontroli ruszają po tym, gdy urzędnikom o ich kompetencjach przypomniał radca prawny magistratu Piotr Łanoszka. Na ostatniej sesji rady miasta przyjęto bowiem uchwałę zakazującą wieszania reklam i dykt wyborczych na słupach w pasie drogowym (uchwała wejdzie w życie po 60 dniach od jej uchwalenia). Prawnicy urzędu wydali jednak negatywną opinię do projektu, bo zwrócili uwagę, że... takie przepisy już obowiązują, tylko trzeba je egzekwować.

- Nie trzeba podejmować uchwały, bowiem taki zakaz już obowiązuje. Z ustawy o drogach publicznych wynika zakaz umieszczania urządzeń, przedmiotów i materiałów nie związanych z potrzebami zarządzania drogą lub ruchem drogowym - wyliczał radca prawny.

Jak dodawał, rada miasta nie ma kompetencji, aby taki zakaz uchwalić. - Zarządcą wszystkich dróg publicznych w mieście jest prezydent Krakowa. Można się więc zgłosić do zarządcy, żeby w okresie przed wyborami wzmógł działania zmierzające, aby w jak najbardziej skuteczny sposób ograniczyć czy zniweczyć możliwość zamieszczania dykt. Po co powtarzać coś, co już jest? To nielogiczne - mówił radca. Radni go jednak nie posłuchali i uchwałę przyjęli.

WIDEO: Krótki wywiad: na Placu Centralnym powinien stanąć gigantyczny maszt z polską flagą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Będą kontrole ogródków kawiarnianych i reklam przy drodze - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto