18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krakowianie złożą w sieci wniosek o prawo jazdy i dowód

Piotr Rąpalski
fot . Archiwum
Urząd miasta chce skłonić krakowian do załatwiania spraw przez internet. Już w czerwcu krakowski magistrat podłączy się do systemu E-PUAP. Dzięki temu, każdy mieszkaniec będzie mógł założyć swój tzw. zaufany profil (na wzór konta w banku) i załatwić wiele spraw bez wychodzenia z domu. Na początek złożymy w ten sposób wniosek o dowód osobisty, zarejestrujemy auto, zameldujemy się i uzyskamy odpis aktu z urzędu stanu cywilnego.

Pytanie tylko, czy krakusi przekonają się do informatyzacji. Ostatnie doświadczenia nie napawają optymizmem. Choć od dwóch lat tzw. deklarację o płaceniu podatku od nieruchomości można przesyłać drogą elektroniczną, skorzystały z tego zaledwie... dwie osoby.

Urzędnicy liczą jednak , że teraz zainteresowanie krakowian załatwianiem spraw przez sieć będzie większe, bo nowa usługa będzie bezpłatna. - Do tej pory było to możliwe dzięki elektronicznemu podpisowi, ale jego otrzymanie to koszt 300 - 400zł - mówi dyrektor Piotr Malcharek z wydziału informatyki UMK. - To mogło odstraszać. Przez dwa lata skorzystało z podpisu w urzędzie mniej niż 10 osób - zauważa.

Wejście Krakowa do systemu E-PUAP urzędnicy przygotowywali przez dwa lata. Radni na ostatniej sesji przeznaczyli 1,5 mln zł na jego realizację. Miasto chce jednak dalej rozwijać system i będzie starać się o dodatkowe 4,5 mln zł z Unii Europejskiej.

Jak mieszkańcy skorzystają z systemu? Będą musieli wejść na specjalną stronę internetową i wpisać swoje dane. Informacje mają być chronione kodem znanym tylko im. Później udadzą się do Urzędu Skarbowego lub ZUS (musi to być urząd administracji państwowej), gdzie osobiście potwierdzą dane. Tylko raz. Od tej pory będą mogli załatwiać urzędowe sprawy, wypełniając w sieci odpowiednie formularze.

Informatycy pozytywnie oceniają działania urzędników. - To oszczędność czasu. W XXI wieku stanie z papierkiem w kolejce do okienka to nieporozumienie - mówi Tymoteusz Gedliczka, informatyk, absolwent AGH. - Trzeba tylko przekonać ludzi. Dziś mają jeszcze mało zaufania do przesyłania danych - dodaje.

1,5 mln zł trafi na podpięcie się miasta do systemu, opracowanie wzorów formularzy, wymianę części starego sprzętu oraz zakup elektronicznych podpisów dla urzędników, którzy wydają decyzje. Jest to wymagane prawem.

Z kolei 4,5 mln, które gmina chce pozyskać z UE, wykorzystanie zostanie na tworzenie w pełni elektronicznego obiegu dokumentów w samym urzędzie. Na razie to, co do magistratu prześlą mieszkańcy przez internet i tak będzie w urzędzie ręcznie wklepywane do bazy danych, a czasem i przekładane na formę papierową.

- Jeśli chcemy przekonać ludzi do korzystania z internetu, musimy zacząć od siebie - dodaje Malcharek. Połączenie w jedną sieć wszystkich urzędników, wydziałów i jednostek miejskich ma zająć ok. 4 lat.
Informatyzacja urzędów i wprowadzanie załatwiania spraw drogą elektroniczną to nie wymysł samego Krakowa, ale wymóg szeregu ustaw, które w czerwcu wejdą w życie. Inne miasta również szykują się do zmian. Wrocław, podobnie jak my, przygotowuje się do podłączenia do E-PUAP. W Poznaniu, w systemie można już zarejestrować samochód.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto