Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: podziemny dworzec na czterech piętrach

Piotr Rąpalski
Z poczekalni przy kasach ruchomymi schodami dostaniemy się szybko na perony, przystanek tramwajowy i parking
Z poczekalni przy kasach ruchomymi schodami dostaniemy się szybko na perony, przystanek tramwajowy i parking archiwum PKP S.A.
Wąskie tunele zastąpią szerokie poczekalnie. Kolej w lutym zacznie szukać wykonawcy.

Jeszcze w tym roku ruszy budowa nowego Dworca Głównego w Krakowie. Do 2012 roku cała obsługa pasażerów przeniesie się do nowoczesnych podziemi pod peronami. Poruszanie się po dworcu, zakup biletów i wyjście do miasta ma być łatwiejsze.

Dziś wielu pasażerów gubi się na "Głównym", bo ten jest źle oznakowany. Wizytówka Krakowa to w dużej mierze gołe betonowe ściany i zwisające pod sufitem kable i rury. W wąskich tunelach podróżni zderzają się, pędząc na pociąg.

Nowy dworzec powstanie na terenie rozciągającym się między Galerią Krakowską, a Regionalnym Dworcem Autobusowym. Składać się będzie z czterech poziomów o łącznej powierzchni 15 tys. mkw. Połączy je sieć ruchomych schodów i wind. Najniżej znajdzie się hol przesiadkowy dla szybkiego tramwaju. Tuż nad nim ulokowana zostanie główna część dworca z kasami i poczekalnią. Nad kasami zbudowana zostanie antresola, z której dostaniemy się na najwyższy poziom, gdzie będzie szeroki pasaż ze sklepami.

PKP zapowiada, że z nowym dworcem radykalnie wzrośnie jakość usług. - Będzie o wiele więcej miejsca dla pasażerów, kas i tablic informacyjnych. Do każdego punktu podróżni łatwo trafią dzięki wyraźnemu oznakowaniu - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP S.A. - Łatwiej będzie przejść z peronów na parking samochodowy, do galerii, na dworzec autobusowy i do tramwaju - zapewnia.

Kolej zapowiada też, że lepiej zadba o nowy dworzec. Będzie sprzątany przez całą dobę, a nad bezpieczeństwem pasażerów ma czuwać firma ochroniarska i system monitoringu.

Ponadto na dworcu ma działać punkt odprawy bagażowej pasażerów, którzy wybierają się na lotnisko pociągiem do Balic. - Nie będą musieli dźwigać ze sobą ciężkich walizek - dodaje Wrzosek.

Nowy wygląd zyskają też perony. Nie będzie na nich nic budowane, ale, aby pasowały do podziemi, zostaną odnowione i inaczej wykończone. Pojawi się na nich więcej tablic informacyjnych. Dziś straszą rdzą i wyblakłą żółcią blachy.

Stary budynek dworca przestanie służyć pasażerom. Prawdopodobnie PKP będzie rozmawiać z władzami miasta lub urzędem marszałkowskim nad jego zagospodarowaniem. Niewykluczone, że koleje spróbują obiektem zainteresować prywatnych przedsiębiorców.

Krakowski dworzec to jeden z trzech "szczęściarzy". Do roku 2012 PKP chce wyremontować 40 dworców w całej Polsce, ale tylko trzy dostały dofinansowanie z Unii Europejskiej. Poza Krakowem, Gdańsk i Wrocław. Koszt przebudowy Dworca Głównego w stolicy Małopolski to 120 mln zł, 83 mln da UE.

Możliwe, że prace ruszą jeszcze przed wakacjami. Ogłoszony został już przetarg na wybór firmy, która będzie nadzorować budowę. Do wyboru samego wykonawcy dojdzie na początku lutego. Na razie PKP dopracowuje dokumentację, którą następnie będzie musiało sprawdzić Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto