Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ruch wokół Plant: urząd pod presją ludzi z centrum

Paulina Korbut
Z tramwaju lub autobusu będziemy wysiadać na wysepkę, potem przejdziemy tylko przez ścieżkę rowerową - i już jesteśmy na Plantach
Z tramwaju lub autobusu będziemy wysiadać na wysepkę, potem przejdziemy tylko przez ścieżkę rowerową - i już jesteśmy na Plantach grafika: Bogdan Nowak
Za dwa tygodnie miejscy urzędnicy mają zaprezentować ostateczną koncepcję zmian organizacji ruchu w centrum Krakowa. Już wiadomo, że nie wszystkie proponowane rozwiązania będzie można wprowadzić. Pod naciskiem mieszkańców centrum wycofano się wstępnie (na rzecz wprowadzenia strefy "B") m.in. z prawoskrętów, które miały przymusowo "wyrzucać" kierowców z I obwodnicy.

Jeszcze w tym miesiącu dowiemy się, jak będziemy jeździć wokół Plant od sierpnia. Założenia czekającej nas rewolucji są teraz oceniane przez niezależnych ekspertów. Potem poprawiona wersja koncepcji organizacji ruchu trafi na biurko prezydenta Krakowa. To on podejmie ostateczną decyzję o wprowadzeniu zmian w życie.

- W nowej wersji koncepcji staraliśmy się uwzględnić wszystkie merytoryczne uwagi, które zgłaszali nam mieszkańcy. Eksperci mają teraz ocenić czy będzie to możliwe - zapowiada Grzegorz Sapoń, zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Przypomnijmy - zgodnie z planami, od sierpnia kierowcy będą mogli jeździć wokół Plant tylko w jedną stronę, czyli w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Te propozycje spotkały się jednak z ogromną krytyką.

Pierwsza sprawa - prawo-skręty, które miały nakazywać kierowcom jazdę np. z Westerplatte w Lubicz, czy z ul. św. Gertrudy w Starowiślną. Mieszkańcy centrum protestowali, że będzie im to utrudniać dojazd do ich własnych domów.

- Pojawił się więc pomysł, żeby zamiast prawoskrętów wprowadzić tam strefę "B". Efekt będzie ten sam, a nie utrudni to życia mieszkańcom ulic odchodzących od I obwodnicy. Kto nie będzie miał wjazdówki, będzie musiał skręcić - mówi Sapoń.

Sprawa druga - ścieżka dla rowerzystów, która ma powstać zamiast obecnego pasa ruchu wokół Plant (patrz grafika obok).

- W czasie konsultacji zwracaliśmy urzędnikom uwagę na to, że w związku z powstaniem ścieżki na I obwodnicy nie można całkowicie zakazać rowerzystom jeżdżenia po Plantach. Przecież do wielu ulic, jak np. do Wiślnej, nie można dotrzeć na rowerze inaczej niż właśnie Plantami - podkreśla Adam Łaczek, krakowski rowerzysta. - Zresztą, nie ma się co łudzić. Ścieżka na I obwodnicy powstanie nie dlatego, że oczekują tego rowerzyści, ale po to, by jakoś wykorzystać pusty pas jezdni. Parking w tym miejscu nie wchodzi przecież w grę, a sadzić tam drzewa byłoby trochę szkoda... - mówi Łaczek.

Sprawa trzecia - taksówki, które według pierwotnych założeń nie będą mogły skręcać z I obwodnicy w lewo, czyli m.in. do hoteli i klubów w ścisłym centrum. Urzędnicy ZIKiT obiecują, że będą starali się rozwiązać ten problem. Wiadomo jednak, że nie ma szans, by taksówkarze mogli jeździć po torowisku na I obwodnicy - a więc w obie strony. Ten przywilej będzie zastrzeżony dla autobusów, tramwajów i w razie szczególnej potrzeby - dla pogotowia ratunkowego, policji czy straży pożarnej.

Przystanki bliżej torowiska

Jeśli zmiany organizacji ruchu wokół Plant zostaną wprowadzone, zmieni się wygląd przystanków. Te po zewnętrznej stronie I obwodnicy (np. Basztowa Lot koło Starego Kleparza) zmienią się w tzw. przystanki wiedeńskie. Jezdnia będzie tam podniesiona do wysokości chodnika (tak jest obecnie, np. na ul. Lubicz). Z kolei przystanki po drugiej stronie, czyli przy Plantach, zostaną przesunięte bliżej torowiska (patrz grafika). Pasażerowie będą wysiadać z autobusu czy tramwaju na "wysepkę", bez strachu,że potrąci ich rowerzysta.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto