Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: bez kontrapasa na Łobzowskiej

Piotr Rąpalski
marcin makówka
Rowerzyści od lat liczą na to, że urzędnicy poprowadzą kontrapas na ulicy Łobzowskiej. To ścieżka rowerowa, która pozwoliłaby jeździć pod prąd na tej jednokierunkowej ulicy. Powstałoby wtedy rowerowe połączenie Plant i Alei Trzech Wieszczów.

Czytaj także: Wybory 2011 w Krakowie. Tak głosowały dzielnice

Nic z tego. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, oddając w zeszłym miesiącu siedem nowych kontrapasów w Krakowie, stwierdził, że nie mógł wyznaczyć takowego na Łobzowskiej, bo ze względów bezpieczeństwa nie zgodziła się na to policja. Na skrzyżowaniu ulic Siemiradzkiego i Łobzowskiej jest bowiem przewężenie jezdni. Tymczasem zakład energetyczny rozkopał właśnie sporą część chodnika, który powodował zawężenie. Robotnicy kładą kabel. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby chodnik skrócić i zlikwidować "wąskie gardło" Miejsca dla pieszych i tak zostanie w bród. ZIKiT mówi jednak "nie", a robotnicy po skończeniu prac położą chodnik tak jak był.

Dziś rowerzyści, korzystając z ul. Łobzowskiej, muszą jechać po chodniku. Strasząc przechodniów. Alternatywą jest ulica Karmelicka, ale tam utrudniają ruch samochodom i tramwajom. Co więcej, koła roweru łatwo mogą wpaść w szyny, co grozi wypadkiem.

Część rowerzystów uważa, że i bez likwidowania przewężenie kontrapas można byłoby poprowadzić. - Szerokość jezdni w tym miejscu to 3,5 metra. Nie jest to jednak przeszkodą do dopuszczenia ruchu rowerowego pod prąd ul. Łobzowskiej, gdyż dotyczy lokalnego przewężenia, a nie całej ulicy - pisze krakowski miłośnik ekologicznych jednośladów, Adam Łaczek na swoim blogu. Podaje przykłady gdzie takie rozwiązanie się sprawdza:
- Most na Rudawie w ciągu Alei Focha
- ul. Judyma przy szkole podstawowej nr 97
- ul. Myśliwska przy szkole podstawowej 47

Co na to ZIKiT? - Zawężenie ma na celu uspokojenie ruchu i przejazd jednego pojazdu, a więc poprawę bezpieczeństwa - tłumaczy rzecznik ZIKiT Jacek Bartlewicz. - Obok jest szkoła i szpital położniczy z wjazdem od Łobzowskiej na mało widocznym łuku - dodaje. ZIKiT nie zamierza rozważać pozbycia się przewężenia. A bez tego ruchu rowerowego nie puści.

- Przy okazji wkładania kabla przez Enion można by łatwo cofnąć chodnik o 2-3 metry. I to tylko na odcinku o długości ok. 10 metrów - mówi Magda Maliszczak z ulicy Siemiradzkiego. - Gdyby gmina podjęła współpracę z firmą można by to zrobić taniej. I tak zostałoby sporo miejsca dla pieszych. Co najmniej tyle, co na pozostałym odcinku ulicy. Skrzyżowanie jest dobrze widoczne. Rowerzyści uważają, że dalej byłoby bezpiecznie. - A jeśli nie można pomyśleć o progu zwalniającym dla aut w tym rejonie - sugerują.

Wyniki wyborów 2011 Kraków: Platforma Obywatelska wygrywa - 44,87 proc.

Mieszkania Kraków. Sprawdź nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto