1 listopada ZIKiT zakończy żywot. Będzie działał do końca roku

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu oficjalnie zostanie zlikwidowany 1 listopada - jeśli na środowej sesji radni przegłosują odpowiednią uchwałę. Jednostkę cieszącą się złą sławą wśród mieszkańców zastąpią Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK), Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) oraz Biuro Miejskiego Inżyniera Ruchu w strukturach Urzędu Miasta Krakowa. Część zadań przejmie też Zarząd Inwestycji Miejskich.
Choć ZIKiT zniknie, to jego następca i większość pracowników wciąż będzie rezydować w siedzibie na ulicy Centralnej
 Fot. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press

Początkowo uchwała ws. ZIKiT-u miała być głosowana na początku lipca, a jednostka miała zostać zlikwidowana 1 września. Tym samym jednostki, które mają zastąpić ZIKiT, zaczęłyby działać jeszcze w tym roku. Radni PiS zawnioskowali jednak do prezydenta o wydłużenie terminów, bo chcieli więcej czasu na zapoznanie się z dokumentami dotyczącymi likwidacji. Uchwałą likwidacyjną radni zajmą się w tę środę i powinna przejść, bo zainteresowani są tym też radni „prezydenccy”.
- Trzeba to zrobić porządnie. Nie możemy ryzykować, że potem uchwała zostanie uchylona z powodu uchybień - zaznacza Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta. Właściwa reorganizacja dokona się już po wyborach, więc w trakcie kampanii nie będzie można wykorzystać jako politycznego „paliwa” w postaci kosztów reorganizacji czy wyboru dyrektorów nowych jednostek. Radny Pietrus mówi, że w całej sprawie nie chodzi o politykę.
- To, że ZIKiT źle funkcjonował, podnosiliśmy od dawna. Mocno zgłaszali to też mieszkańcy. Istotne są personalia, które przeszkadzały w funkcjonowaniu jednostki - uważa radny. Jak dodaje, zmiany, które przygotował prezydent, będą miały sens, jeśli na stanowiskach kierowniczych pojawią się nowi, kompetentni ludzie, a nie osoby do tej pory kierujące jednostką.

ZIKiT to jedna z najbardziej nielubianych jednostek miejskich w Krakowie. Mieszkańcy oskarżają ją o wszelkie problemy komunikacyjne i transportowe w mieście, o każdy korek. Czara goryczy przelała się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zaczęło się od „czarnego wtorku” w październiku zeszłego roku, kiedy miasto stanęło w gigantycznych korkach na wiele godzin z powodu złej koordynacji remontów. Później doszła reorganizacja strefy płatnego parkowania z likwidacją około trzech tysięcy miejsc parkingowych i wyznaczanie nowych, następnie montowanie kilku tysięcy słupków i malowanie wielkich niebieskich kopert.

1 listopada koniec, ale nie do końca

Choć jednostki zastępujące ZIKiT zaczną działać 1 listopada, to faktycznie nowe obowiązki zaczną pełnić 1 stycznia 2019 r. Do końca roku zadania ZIKiT będzie de facto wypełniał ZDMK. Reorganizacja potrwa więc cztery miesiące, bo obecny dyrektor ZIKiT zapowiedział, że zacznie się we wrześniu. W tym czasie będzie trzeba wyłonić dyrektorów nowych jednostek, uchwalić ich budżety (dotychczasowy wynosił 1 mld 253 mln zł) oraz rozdzielić 495 pracowników. O przesunięcie rozwiązania ZIKiT zawnioskowali radni PiS. Prezydentowi Jackowi Majchrowskiemu i jego urzędnikom jest to na rękę, bo oficjalnie wszystko będzie się działo już po wyborach. Tym samym PiS straciło ewentualne paliwo do krytykowania prezydenta za działanie nowych jednostek czy koszty reorganizacji.

Prezydent Jacek Majchrowski zdecydował o przesunięciu daty rozwiązania, bo nie miał wyjścia. Początkowo uchwała miała być głosowana na początku lipca - a ZIKiT rozwiązany z dniem 1 września - ale na wniosek radnych PiS głosowanie zostało przesunięte na 29 sierpnia. Tym samym rozwiązanie ZIKiT trzeba było przesunąć o dwa miesiące. I tym sposobem jednostka zdąży uczcić swoje 10. urodziny w październiku, a potem zakończy żywot na symbolicznej dacie - 1 listopada, czyli dniu Wszystkich Świętych.
- Zmiana formalna nastąpi 1 listopada, ale do końca roku ZDMT będzie wykonywał zadania realizowane przez ZIKiT. ZPT będzie wtedy w fazie organizacji - mówi dyrektor ZIKiT, Marcin Hanczakowski. Jeśli radni przegłosują rozwiązanie ZIKiT-u, to reorganizacja ruszy we wrześniu. - Sporo rzeczy mamy już przygotowane (szczegóły niżej). To, czym ma się zajmować ZDMT jest już gotowe, wkrótce podobny pakiet będzie dla ZTP. Porozumieni jesteśmy co do przekazania kompetencji ZIM oraz Urzędowi Miasta - zaznacza dyrektor Hanczakowski.

Praktycznie nowe jednostki zaczną działać od 1 stycznia. Urzędnicy cieszą się z takiego rozwiązania, bo nie będą musieli w tym roku dzielić budżetu ZIKiT i dokonywać przesunięć do nowych jednostek. Ich budżety zostaną uchwalone na nowy rok, wraz z uchwałą budżetową pod koniec roku 2018.

Podział kasy, ludzi i stanowisk

Budżet ZIKiT jest ogromny; w tym roku wynosi 1 mld 203 mln zł. Urzędnicy szacują, że budżet ZDMK będzie oscylował wokół 300 mln zł, a ZTP w granicach pół miliarda. Około 400 mln zł to aktualny budżet transportowy. Większa część tej kwoty trafi do ZIM. Na płace ZIKiT do tej pory przeznaczał 31 mln zł. Ta kwota w nowych jednostkach może się zmniejszyć. Chyba, że zatrudnienie tam wzrośnie. Aktualnie ZIKiT zatrudnia 495 osób (na 490 etatach). Po zmianach w Zarządzie Dróg powinno pozostać ok. 400 pracowników. Odejdzie 80-90, z czego około 60 trafi do ZTP, a reszta do ZIM i biura inżyniera. To ostatnie zostanie wydzielone w ramach struktur UMK. Będzie pionem osobnym lub działającym w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej. Jego kierownikiem może zostać ktoś z obecnych urzędników magistratu, na zasadzie awansu wewnętrznego. Trudno się jednak nie spodziewać, że nie będzie nowych zatrudnień, zwłaszcza w ZTP i biurze inżyniera. Na pewno zostaną rozpisane konkursy na nowych dyrektorów ZDMK i ZTP, ale jeszcze nie wiadomo, kiedy.

ZDMK pozostanie w dotychczasowej siedzibie ZIKiT na ul. Centralnej. ZTP zostanie w budynku na os. Złotej Jesieni, gdzie teraz jest pion transportu. Nie wiadomo, gdzie umiejscowione będzie biuro inżyniera. Również nie są znane koszty reorganizacji - przeprowadzki, zmiany loga, szyldów, itp. Dyrektor Hanczakowski twierdzi, że będą to środki znikome, kilkaset tysięcy złotych.

Czym zajmą się nowe jednostki? Zarząd Dróg będzie odpowiadał za remonty chodników, dróg, utrzymanie torowisk oraz za większe remonty, jak na przykład planowany remont i przebudowa ulicy Krakowskiej wraz z torowiskiem. ZDMK będzie działał wszędzie tam, gdzie nie wyjdzie poza szerokość pasa drogowego. W pozostałych przypadkach za inwestycję będzie odpowiadał ZIM (tramwaj na Górkę Narodową, przebudowa Igołomskiej).

ZTP będzie zajmował się transportem publicznym; ustalaniem rozkładów jazdy, przystankami, umowami z przewoźnikami i ich kontrolą (w tym kontrolą biletów). Za organizację ruchu ma odpowiadać inżynier ruchu. W jego kompetencji będą leżały decyzje dotyczące ustalania np. ulic jednokierunkowych czy montażu kolejnych słupków. Inżynier będzie zatwierdzał organizację ruchu, choć jej projekt będzie mógł przygotować ZDMK.

To wszystko może oznaczać lepszą współpracę, ale i większą biurokrację, chaos i dłuższe realizacje - jako wymagające współpracy 3 czy 4 podmiotów. W praktyce, jeśli ktoś będzie chciał zająć kawałek drogi, np. inwestor realizujący budowę, to od ZDMK będzie musiał mieć zgodę na jej zajęcie, od ZPT zgodę na przekierowanie autobusu, a dopiero wtedy inżynier ruchu zatwierdzi projekt organizacji ruchu. Do tej pory jedna osoba wymyślała, decydowała i wdrażała poszczególne rozwiązania.

Likwidacja ZIKiT-u. Co już zrobiono?

Do chwili obecnej urzędnicy poczynili następujące przygotowania do likwidacji ZIKiT-u:

  • sporządzono wykaz zadań, jakie powinien realizować ZDMK, a jakie ZTP,
  • sporządzono wykaz umów obowiązujących na dzień 1 września 2018,
  • przyporządkowano aktualnie obowiązujące pełnomocnictwa do nowych jednostek,
  • zinwentaryzowano uchwały Rady Miasta Krakowa, których realizatorem jest ZIKiT,
  • zweryfikowano aktualnie obowiązujące w ZIKiT zarządzenia i polecenia oraz określono, jakie trzeba uchylić, a które trafią do nowych jednostek,
  • aktualnie realizowane w ZIKiT procedury zewnętrzne zostały przypisane do nowo powołanych jednostek, część procedur będzie zmieniona,
  • przeanalizowano wnioski z ostatnich audytów w ZIKiT celem wdrożenia ich w nowych jednostkach.

Piotr Ogórek

  • Gazeta Krakowska
Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

01.11.2018, 11:45

A gdzie będą ich poszczególne siedziby (np. ul. Tyniecka ZTP, ul. Bieżanowska (ZDMK)? Ktoś coś wie?

27.08.2018, 14:53

Dziwnie wszystko się przeciąga do wyborów, a potem znowu to samo i Tajster dostanie jakąś ciepłą posadkę. Nie dajcie się nabrać.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3